lördag 23 augusti 2014

RESANS SLUT

Två dagars bussresa hem. En massa buss och endast två stopp på vägen. Första dagen hade vi lunchstopp i Rothenburg som var en jättefiin mysig gammal stad. Tyvärr hann vi bara äta lunch men inte se så mycket av staden.

Andra stoppet var shoppingstopp och det var ju inte så mycket för mig. Svårt att handla en massa när jag ska hoppa av i Lund och ta buss och tåg hem.

Skönt att vara hemma i sin egen säng utan att dela rum med folk.

Nu ser jag framemot nya äventyr. Nästa äventyr......Istanbul med Afrikavänner.

SISTA VANDRINGEN I PFAFFLAR

SIsta dagen med vandring och det blev i Pfaffler. Regnet är tillbaka men höll upp när vi åkte buss uppför slingrande vägar uppför berget i två timmar och var framme. Det blev en ganska lång vandring uppför och mina vader skrek av smärta.

Vi kom upp på toppen för att gå ner lika långt igen till em hütte där det blev en fika med strudel för att sen ta sig uppför den långa hala backen igen. Dett var ett kalberg till skillnad från de andra bergen vi vandrat i. Här var annorlunda växter och djur.

Vi såg gems (typ bockar) och den svarta salamandern som bara finns i detta område som vi också hade lyckan att få se. När vi kom hem blev det liniment i massor och massage. Tur att vandringarna är över och det är två dagars bussfärd för mina vader har sagt upp bekantskapen med mig nu trist men så är det.

Däremot är jag jätteglad all träning jag lagt ner de sista månaderna har gjort underverk för mina kondition, jag hade inga som helst problem att vandra länge och gå uppför.

SKIDBACKARNA I iSCHGL

Vi lämnar tyvärr Obergurgl idag och åkte till Ischgl som är en välkänd skidturistort i väsligaste Österrike. Vi kom dock bara ett par hundra meter innan vi fick stanna för en bil stod i vägen, tur vi hade starka karlar i bussen som helt enkelt flyttade på bilen.

I Ischgl to vi lift upp i skidbacken och hade lunch i skidbacken och gick igenom skidturism miljöaspekter som inte var så uppmuntrande. Sen åkte vi tillbaka till Innsbruck.

BÄSTA DAGEN!!! ROTMOOSTAL

Vaknar upp till blå himmel och inte ett moln i sikte. Vi tog linbana upp till drygt 2653 möh till Hohe Mut därifrån vandring upp till ca 2800möh. Utsikten när vi kom upp var helt fantastisk.

Vi gick längst en bergskam och såg dalarna på båda sidor om och även glaciärer på båda sidor. Vi gick sedan längst den ena sidan av berget och koom upp till en ny glaciär.

Tyvärr har det snöat en del så det är ingen mening att ta sig upp på glaciären. Efter lite fika med den fina utsikten började klättringen nedför berget på ca 1000 m höjdskillnad.

Vi tog en paus vid en hütte och tog en öl och åt pannkakor innan vid tog sista stigningen nedför. Detta har varit den klart bästa dagen med den bästa vandringen. Men nu börjar det kännas i vaderna.

LEDIG DAG

Ja, idag var det vår lediga dag och de flesta valde att vila benen och kolla in vår lilla alpby. Själv tog jag min ryggsäck och gjorde en egen vandring på det andra berget vi kan se.

Tänkte gått en kortare promenad med det slutade med en lång vandring och imellanåt lite bergsklättring. Men jag det var så vackert överallt och jag hade mest sol under dagen så jag gick längre och längre.

Blev som sagt något brant ett tag och det var lite läskigt eftersom dem smala stigarna längst bergsbranten var leriga och hala. Men var väldigt nöjd när jag kom tillbaka till Obergurgl.

GLACIÄRVANDRING I GAISBERGTAL

Idag blev det vandring på riktigt och en heldag. Vi gick i Gaisbergtal. Denna dal är speciellt känd för mineral bl.a. flera cm stora granatkristaller. Vi gick uppför i ca tre timmar och bitvis var det väldigt brant.

Vi började med att gå uppför skidbackarna och sen  i en dal längst en liten flod och gick uppför en morän och koom slutligen till glaciären. Hela väggen upp var det molnigt med uppehåll. Vid glaciären började det snöa och det var kallt.

På vägen upp fick vi se murmeldjur och får med gigantiska öron.

Vid glaciären letade vi granater och jag tror att vi alla hittade dessa ädelmetaller. På vägen ner för berget försvann molnen och solen tittade fram och plötsligt blev det riktigt skönt att vandra och dalen visade sig från sin bästa sida med gröna bergsväggar och blommande rhodedendron. Jättehärlig dag!!!

INNDALEN

Idag blev det en hel del bussåkande med kortare stopp i Inndalen.
Vi började med att gå i en kanyonbildning

, sen ett geotermiskt område med radonproblematik. Stannade i en skog och kollade in ett vattenfall som var 159 m högt.

Sen eftermiddag kom vi till Obergurgl som är en liten turistisk alpby och där vi ska bo i några dagar. Jättemysigt ställe mellan bergen oc vi bor på ett forskningscenter som är väldigt fint och det bjuds på tre rätters varje kväll.

ÖSREGNS VANDRING I PATSCHERKOFEL

Vi åkte linbana upp mot toppen och vandrade sedan den sista biten upp till toppen som ligger på 2247 möh. Det var väldigt dimmigt och kunde inte se dalen med Innsbruck eller bergen på andra sidan.

Dessutom ösregnade det, så det var kallt och väldigt väldigt blött. Ingen bra början detta. När vi kom upp på toppen och skulle äta lunch så var restaurangen stängd och vi kunde inte gå in och värma oss, så då traskade vi snabbt ner för berget igen.

När vi kom tillbaka till INsbruck hade det slutat regna och vi gick in till gamla stan och trängdes med en massa andra turister och kollade in dem mysiga gatorna. Käkade så klart Wienerschnitzel som sköljdes ner med lite bier.

EXKURSION I ALPERNA RESAN BÖRJAR

Hoppade på bussen i Lund och såg direkt några välbekanta människor från USA resan, vi var fem stycken som återförenades. Sen var det ett gäng som inte gjort USA kursen och ett gäng som gjorde det förra året. Och dessa grupperingar satt tillsammans i bussen. Första dagen var det bara körning ner till Kassel där vi sov över och dagen efter fortsatten vi Sohlnhofen där vi tittade på fossiler.

Åkte sen vidare till Innsbruck i Österrike och checkade in på ett vandrarhem.

Weekend i Riga med Kathy

Kathy överraskade mig med en Riga weekend. Gillade verkligen staden. Lagom stor, mysig i gamla stan, mycket uteserveringar, trevligt folk, go mat....ja, vad mer kan man önska sig.

Korv, surkål och vitlöksbröd som vi hittade i en park.

Vi bodde kanon, nära till allt. Vi åkte upp i skybar och såg hela stan, jättefint!

Utsikt från Skybar
Vi gick på marknad och i saluhallar som befann sig i gamla zeppelinhangarer. Gick i gamla satn och checkade av alla sånna där sevärdheter som monument och byggnader som kanske inte är jätte intressant.

Lördag kväll blev det ett besök i ett jättestort timmer hus där det var buffe och lokal öl.

Toppen helg i Riga och kan varmt rekommenderas ett besök.

Tusen tack Kathy, hade en jättetrevlig helg!!!!!

tisdag 22 juli 2014

Dolly, Gröna lund och Mattias Klum

För att överleva en sommar utan allt för många semesterveckor, får man förgylla helgerna. Jag och Monica köpte Dolly Parton biljetter av ren impuls. Vi blev nog båda två lika chockade, för några Dolly-fans är vi inte. Men men, vi såg det mer som ett perfekt tillfälle att komma iväg och leka turist i vår vackra huvudstad.

Kom upp fredag eftermiddag och började med mat, promenad till Södermalm, lite vin och sen Dolly konsert som faktiskt var bättre än vi trött. Cool tant som orkar hålla en tre timmars lång konsert och överrraskade med att spela ett tiotal olika instrumnt. På lördagen blev det shopping hela dagen och sedan tog vi oss ut på Djurgården, närmare bestämt Gröna Lund. Blev förvånad att det var så pass lite folk och inga direkta köer till karusellerna. Perfekt, det blev mycket karusellåkning. Det roligaste var nog när vi skulle åka uppskjutet.....eller ska jag säga vad vi trodde var uppskjutet. Vi visste inte att den även skulle skjuta ner oss. Det gick upp för oss samma sekund det hände, vilken känsla. Precis innan stägningsdax satt vi oss i vår favorit berg&dalbana och vi behövde inte ens gå ur mellan gångerna utan åkte flera gånger i rad. Sen för första gången någonsin vann jag en sån där gigantiskt paket av choklad. Första satsningen vann jag 2 kg Geisha. Söndag blev det sen frukost, sen fotoutställning av Mattias Klum. Fantastiska foton, men vissa var ganska lika mina egna foton. Det roligaste var nog delen med foton från Raja Ampat dit jag ska i vinter. Klum bodde på samma ställe där jag ska bo.