torsdag 27 mars 2014

Sex månader har gått....


Har nu varit i Sverige i 6 månader och vad det har gått snabbt. Anade att det skulle bli lite småtufft att komma tillbaka efter ett par års resande och levt ett väldigt fritt liv. Men det har gått över förväntan bra måste jag säga. Detta låter säkert tråkigt men rutiner uppskattas faktiskt, att få vara nära sina nära och kära igen har varit det bästa. Att ha ett alldeles eget hem är också väldigt skönt. Första veckan bara satt jag i soffan och bara njöt av tystnaden och att få vara helt själv, men det tog några veckor att vänja sig vid att kunna sova utan öronproppar. Inga fler snarkande resenärer bredvid sig längre. Dock, är det ganska lyhört i min nya lägenhet och jag hör det mesta min granne gör när jag gått och lagt mig, så öronpropparna har tyvärr behövts även hemma.

Att börja jobba som ingenjör igen var nog det som var tuffast. Kanske för att jag kom tillbaka till mitt gamla företag och de givetvis tog för givet att jag redan kunde allt. Så det blev en ganska tuff start, för jag kan inte allt. Man glömmer ganska mycket på tre år, även om de inte märker det så har saker dessutom förändrats på företaget som jag inte har koll på, sen har jag aldrig jobbat på just det labbet tidigare vilket också kräver en viss startsträcka. Men det som var absolut värst var att min IQ minskat drastiskt och det kanske inte är så konstigt, har ju knappt behöva använda min hjärna på tre år. Det knivigaste mattetalet jag behövt använda är hur mycket kilo jag behöver använda vid dykningen och hur mycket pasta jag behöver koka till 60 pers. Det var väldigt frustrerande att jag nu satt med enkla uträkningar till mina synteser och jag hade problem att förstå. Men tydligen är detta ett fenomen även mammalediga mammor upplever när de kommer tillbaka till jobbet, så det var på nått sätt en tröst. Men efter 6 månader känner jag att IQ ökat på lite igen och har gjort ett bra jobb, så bra så att mitt vikariat övergick till en fast tjänst trots att de avskedat 29 stycken här i Perstorp. Så allt känns toppen nu!!

Imorgon är sista dagen på applikationslabbet och det känns lite sorgligt att lämna avdelningen. De har alla varit gulliga mot mig och fått mig att känna mig välkommen. Samtidigt ser jag framemot efter påsk börja på processlabbaet där jag jobbade när jag sa upp mig. Ska bli kul att åter jobba med det gänget som är en grupp väldigt bra människor. Men först…….semester i Japan!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar