söndag 10 februari 2013

puerto madryn


Det tog hela dagen och kvällen att komma fram till Peurto Madryn som också ligger vid havet men här finns mer att göra. Första dagen tog jag strandpromenaden in till stan ca en timmes väg. Ganska trevlig stad med en lång sandstrand och mycket uteserveringar. Vi käkade lunch och jättegod glass. De flesta i gruppen ska imorgon till en nationalpark och titta på pingviner och sjöelefanter. Men jag och chaffisgunnar bokade istället dykning. Vi gick upp tidigt föratt hinna in till stan och få en liten snabbkurs hur man snorklar med sjölejon innan vi hoppade in i båten och åkte ut till klippordär det kryllade av sjölejonoch pingviner. Vi hoppade i det svinkalla vattnet och det dröjde inte länge förrän ett sjölejon simmade under mig, kom upp till ytan och sa hej och välkommen. Vilka akrobater dem är i vattnet och väldigt lekfulla. De snurrade runt, stod alldeles still med huvudet neråt och tittade nyfiket, kom och bet oss i våra fenor och dräkter. Det simmade sjölejon under mig, på sidorna överallt var dem. Väldigt roligt. Ett sjölejon stack ner på botten och tog en sten som han kastade iväg och fångade upp. Väldigt roliga att titta på och tiden gick alldles för fort. Lite besviken att jag inte fick en puss och blev kramad som folk blev på filmerna dem visade innan. Men jag kom väldigt nära och fick röra dem lite. De har en väldigt mjuk päls. Efter lite frukost på stranden var det åter dags att hoppa i båten och köra ut till ett vrak. Det var ett kul vrak för man fick lov att simma in genom olika hål, men jag blev otroligt besviken på vår instruktör. För de första verkade det som att det inte var ett dyk utan simmtävling, jag gillar ju att dyka långsamt och titta på allt. Sen när Gunnar plötigt inte fick luft stack dem bara upp till ytan utan att meddela oss vad som händer. Så det slutade med att jag fick ett 22 minuters dyk och hade väldigt mycket luft kvar. Hann ju knappt få se dyket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar