fredag 5 augusti 2011

Ett regnigt paradis

ingen vet riktigt vad som hänt men vädret har inte varit det bästa dem sista veckorna, nästan regnat varje dag. Så tyvärr har Lena fått uppleva lite tropiskt regn, som tur är brukar det inte regna hela dagar. Men idag skulle bli min första dag att äntligen få dyka igen efter nästan två veckors uppehåll pga av min förkylning och öronproblem. Jag såg verkligen framemot att få hoppa i stora blå igen. Vi packade båten och begav oss till marinparken när himlen öppnade sig och värsta stormen kom. Dessutom är vågorna rejält höga tydligen pga av jordbävning som skett nånstans i närheten. Så vi fick helt enkelt ta båten tillbaka till hamnen och det blev inga dyk idag utan vi fick gå hem istället. Jag får alltså vänta ytterligare en dag på att göra mitt 200:a dyk :(.

Lena har nu åkt hem, hennes sista dag hyrde vi en bil och körde runt på ön. Vi tog oss ner till den sydligaste udden och körde runt på dem flesta vägar som finns på ön.
Utsikt fran tefabriken:


Vi besökte tefabriken och fick en snabb guidadtur och tog en kopp kaffe efter den turen.
Lite kaffe efter var terunda:



Vi gjorde ett besök på öns rumdestilleri. Guiden var inte där så vi gjorde ett stopp vid deras bar istället.
Har gors den gyllene drycken:

En fodelsedagsdrink ibaren:


Vi åkte hem till huset och hämtade upp Simon och Vic som jobbat och begav oss till Cap Terney dvs vårt gamla base camp för att hälsa på och vara med på deras 5-veckors barbecuefest.
Vi åt en massa god mat och kvällen blev låååååång. Inte förrän fem på morgonen körde Vic oss hem med ett stopp vid flygplatsen för det var dags för Lena att åka hem. Behöver jag ens säga att det inte blev mycket gjort nästa dag som råkade vara min födelsedag. Jag spenderade hela dan med att titta på film.

Inte riktigt vad man forvantar sig att hitta pa en tropisk o:



Gick till internetkafeet och läste alla min gratulationer, tack ska ni ha för dem!!! På kvällen tog mina snälla rumskamrater ut mig till en fin restaurang och bjöd mig på middag. På vägen hem ringde mobilen och det var GVI chefen Chris som berättade att glömt att ge mig ett paket som väntade på mig. Fast det var inte huvudanledningen han ringde. Jag sökte ju scholarshipet för några dagar sen. Jag sökte främst till den andra ön för jag trodde det var lättast att få en tjänst där för jag har inte hört nån som vill dit. Dessutom kan det ju vara kul att prova nått nytt. Han pratade länge och det enda jag ville höra var om jag fått det eller inte. Tillslut sa han orden. Välkommen till Cap terney vi vill ha med dig i personalstyrkan. Jag fick det!!!!!!! Jag trodde verkligen inte att jag skulle få det, jag är nog den enda som inte fjäskat. Så nu får jag ändra lite på mina planer. Jag kommer att följa med Adam till Sri Lanka i två veckor sen har jag 1.5 vecka till att hitta på nått innan jag åker tillbaka till Mahe.
Pratade en del med personalen när vi besökte base campen och dem har sett en valhaj. De gör ju vecko prov på planktonen och tyvärr är planktonen inte bra så det finns en viss risk att dem inte kommer :(. Inte riktigt vad vi vill höra. Däremot händer det saker på hajfronten. Vet inte vilka men en tjurhaj och en tigerhaj har upptäckts utanför marinparken. Det vore ju hur spännande som helst att få se dessa bestar som är med på tio i topp listan över farligaste hajar. Dessutom har det varit en hajattack på Praslin island. En fransmän blev attackerad och han överlevde inte. Trist när sånt här händer, ger ju bara hajarna ännu mer dåligt rykte än vad de redan har.

1 kommentar:

  1. hehe... har ni hemlängtan eller (??) ...hehe...med tanke på snögubben ;)

    ....alltså... jag har lite lust att knipas ;)

    SvaraRadera