lördag 16 april 2011

Vecka 2 avklarad



Tai blaser bubblor pa 3 minuterstoppet. Inte sa latt som ni kanske tror
Så har ännu en vecka gått, dagarna går extremt fort trots att vi har väldigt långa dagar. Dem börjar redan klockan sex med
våra arbetsuppgifter innan frukosten. Sen håller vi på fram till halv sju då vi har middag och ibland även nått möte efter det.

Så förra helgen åkte jag, Simon, Adam och Amelia buss runt ön, vilket var en upplevelse. Vi hoppade på en
Solnedgang vi sag nar vi vantade pa bussen
annan buss än planerat och kom ännu mera söderut än planerat. Vi hittade en jättefin strand med bra snorkling. Problemet var väll när vi skulle ta bussen hem. Ca 2 mil tog två timmar vilket betydde att vi fick gå sista 30 minuters promenaden i mörker vilket i sig var en upplevelse.Söndagen slappade jag, gick på frukt och koksnöt jakt och snorklade en del.

Så nu har en ytterligare en arbetsvecka gått. Vi har haft lektioner om sköldpaddor och fick sen ut på sköldpaddsspaning.
Lite nervöst för det var mitt första dyk någonsin på egen hand utan nån guide eller dykinstruktör. Men det gick galant och
jag och Simon var dem enda som faktiskt hittade en sköldpadda. Fast det var en snabb rackare som snabbt simmade ifrån oss.
Grannbukten dar jag tar bussen in till stan.


I måndags hade jag ett hemskt dyk, min mask immade igen, regulatorn gick sönder och vi såg inget skoj. Men när vi kom upp i båten så var det bråttom in i land för det gick rykten att skölpaddeägg hade kläckts på stranden och små minipaddor var på väg ut:). Tyvärr hade även infödingar fått nys om detta och de hade redan börjat plocka dem. Men vi hann ifatt dem och fick tag på paddorna och släppte ut dem i vattnet. Så å ena sidan var jag jätteglad att få se minipaddor samtidigt ledsen för det var många av dem stackarna som inte överlevde.Det är ju lite problem att infödingarna kommer in på marinparken som egentligen är skyddad och
Dem ar bara SA sota!
inget fiske får ske, men i helgen såg jag hur de dödade en bläckfisk och tog andra fiskar. Vi har settt att de lägger ut burar. Vi får dock inte ta sönder burarna eller säga till tjuvfiskarna utan endast anmäla dem för parkvakterna. Detta för att vi vill vara populära bland befolkningen och istället försöka få information istället. Men det är väldigt frustrerande. Vi fick se en dokumentär om den stora hajfen industrin i costa rica och Galapagos. Det är så himla goteskt när de skär av fenorna och sen sparkar ut dem från botten och de drunknar och förblöder till döds. Hur f-n kan man bara göra så. Tårarna sprutade. Allt detta för att det anses vara fint i Kina och det finns folk med alldeles för mycket pengar i fel händer. Filmen varade i en timme och under den timmen slaktades ytterligare 15000 hajar i sydamerika. Det är sjukt. Så ät ALDRIG hajfensoppa.....och lämna restauranger som serverar det!!!! Haha, känner att jag redan börjar bli värsta miljön och djuraktivist.

Vi har massor med korallföreläsningar och koralldyk. Vi dyker med en lärare som pekar ut koraller och vi får skriva ner vad
det är.Var superlätt i början, men nu börjar det bli många koraller och de börjar se likadana ut. Väldigt
Batfish som ar vara standiga foljeskagare nar vi dyker.
frustrerande
imellanåt. Vissa är dessutom så himla små så man kan knappt se deras kännetecken. Men jag är imponerad hur mycket jag lärt
mig på bara två veckor. Dessutom kan jag numera hantera en kompressor och fylla dyktuber. Jag börjar bli en mästare på veggomat. Kan numera göra supergoda bönburgare, grötbröd och egen hemmagjord supergod ketchup. Annars är det väll bara maten jag annars kan klaga på. Vi får inte tillräckligt med proteiner och vitaminer och det märks faktiskt. Jag är trött!!! Dessutom, vilket nog är bra är att jag har känt riktigt hunger (det gör jag aldrig hemma). Skulle varit kul att ställa sig på en våg. För jag hade ett par byxor med mig och det var riktigt tajta hemma, nu hänger dem på mig efter bara två veckor. Jag undrar hur jag kommer se ut efter 6 månader här....jag kommer vara supersmal och svart (är jättebrun efter bara två veckor), hahaha.
Så Kathy.....TACK SÅ HEMSKT MYCKET!!!!!!
När chefen kom med posten idag och jag fick ett paket blev jag så himla glad och när jag såg innehållet.....ren lycka!!!!!! Många avunsjuka vänner brevid mig.
Men jag kommer vara extremt självisk och äta allt själv.
En av mina favoritfiskar. Orientalisk sweetlips.

Som sagt, smekmånaden är över. Finns vissa personer alla hatar för de hjälper inte till med någonting. Vissa är väldigt högljudda och störiga. Och i veckan blev en kille skitfull och muckade gräl. Så det händer saker här. Försöker hålla mig ifrån både skitsnacken som går här och bråken. Fast jag blir förbannad på latmaskarna som inte hjälper till och det vet dem nu.....lite skäll hjälpte, dem är lite mer hugget nu. Men vi har även kul ihop. I tisdags hade vi filmkväll. Vi satt upp ett vitt lakan mellan träden som vi hade som filmduk och poppade popcorn och la ut filtar på gräsmattan och titta de på Old school. Väldigt mysigt. Och igår var det ju fredag vilket betyder barbecue och igår var det även temat superhjältar. Vissa var kreativa och hade klät ut sig.

Idag har jag tagit mig in till världens  minsta huvudstad Victoria och traskat runt på marknaden och efter lite internet tar jag bussen hemåt och stannar på en av de riktigt fina stränderna för lite sol och bad. Imorgon ska jag, Amelia och Victoria ge oss på snorklingmaraton. Rundan ska ta ca 5 timmar. Får se om vi orkar ta oss runt halvön.


3 kommentarer:

  1. Jag tycker att detta är helt suveränt fantastiskt, alla andra resor du gjort har självklart varit fantastiska upplevelser men detta är något annat för detta kan komma att förändra hela din framtid och det är en helt annan sak ... O det är ju in i hellskotta typiskt att en annan är i ett läge där man inte kan haka på....jjghtgyftg...... Jag är SUPER glad att du gör detta för din skull o jag är superirriterad att jag inte befinner mig i ett läge då jag med kan göra detta!
    Jag beundrar dig att du trots att du var orolig över att ta steget ut i det okända vad gäller ingetfast jobb o ingenbostad så gjorde du det -GOOD 4 YOU!!!! <3<3<3

    SvaraRadera
  2. :) fina bilder med förresten :)

    SvaraRadera
  3. Angrar inte en sekund att jag akt hit. Bara pa tre veckor har jag lart mig sa himla mycket och det kan ju inte bli mycket harligare nar man simmar och dyker varje dag. Jag har det alldeles for bra :)

    SvaraRadera