onsdag 6 april 2011

Borjar lara oss rutiner och varandra

Hej allihop!

Nu har jag varit i paradiset ett par dar :) och självklart trivs jag. Det är verkligen kritvita stränder, turkost kristallklart vatten som är 30 grader varmt och koksnötter. I normala fall ar jag inte i stan mitt i veckan men vi divemasters maste gora en halsokontrol sa jag har varit pa sjukhuset precis. Men ska nu skynda miog tillbaka till basen for att hinna med mitt dyk.

På campen är det mkt rutiner och saker som sak läras innan man börjar känna sig hemma här. Det är mkt unga människor och alla är från engelkstalande länder vilket faktiskt är lite jobbigt. De talar dialekter och fort så jag hänger inte riktigt med.

Första dagen var det en massa papperskrivande och en tur på ställe vi bor. Vi bor verkligen på en fin plats men väldigt primitivt. Jag delar en skolsal med 6 andra, blandat tjejer och killar.
Har ar mitt rum och sangen utan moskitnat ar min.

I vår trädgård har vi bla ananas, avocado, koksnötter, redfruit (lik potatis men är stora och hänger i träd), guava, stjärnfrukt och mango. Häftigt att ha allt så himla nära sig:). Har fått en genomgång hur man tar sönder en kokosnöt, såg enkelt ut när Tai gjorde det men när vi försökte såg det inte lika lätt ut längre. Jag försökte och klarade det minsann ganska enkelt.
Favoritplatsen

Vi har haft säkerhetsgenomgångar, vad som är farligt på land och i vatten, lite om koraller, och fått hjärt och lungräddning och första hjälpen som jag kommer bli certifierad i och kan kalla mig first emergency responder at your service.
Första dyken fick vi vissa vad vi kan och inte kan i vattnet och se hur bekväma vi är i obekväma situationer. Jag var nervös eftersom jag visste att vi skulle göra masktömning och ta av hela masken. Det har jag gjort en gång i bassäng för fyra år sen och hatade det. Minns även växelandningen som gick sådär och gav mig panik. Men dte gick faktiskt riktigt bra och jag blev inte särskillt nervös. Jag blev godkänd på PPB (peak performance bounacy) dyket. Vi fick göra fler uppgifter. Först sitta på botten och lyfta genom fylla bcd'n med luft  och sen sväva genom andningen. Man skulle vara still i 1 min. Sen skulle man flyta med huvudet neråt. Gick med ganska bra. Sen skulle man simma genom en kvadrat och ta en vikt och simma genom en ny kvadrat och lämna tillbaka den. Vi fick ta av oss fenorna och sen hoppa upp och snurra runt. Väldigt kul!! Allt gick så bra att jag och några få andra som också är avancerade dykare fick ut på ett riktigt dyk och fick en korallgenomgång ivattnet vilket var betydligt lättare än försöka identifiera dem på kort.
Har haft turen att få se den utdöende sköldpaddan hawkbill.Jättesöt. Annars när det gäller djur på land så finns det blisterbugs som ger ifrån syra om man dödar dem så ger dig blåsor på huden och i sämsta fall fula ärr. Här flyger stora fladdermös som äter upp våra mangosar. Här finns en himla massa kryp med det är bara att vänja sig.
Här finns som sagt mycket rutiner som måste göras varje dag och vi är uppdelade grupper och får olika ansvar varje dag. Köksansvariga får hjälpa till med att laga frukost, lunch och middag. Vi äter mest vegitarisk mat vilket jag inte är så van vid. Det blir mkt ris och pasta och vi bakar bröd varje dag. Maten var riktigt god när personalen lagade mat första dagarna, men nu har dte blivit sämre när vi själva tog över. En dag har man hand om tuberna. Det ska bäras fram å tillbaks och fyllas på. Ganska tungt arbete. Sen har vi båtansvar. Man får ha hand om radion på campen och ha kontakt med båten om nått skulle hända eller får man vara båttbitch och hjälp till på båten, typ hjälpa till att ankra båten, plocka upp tuber från dem som dykt osv.  Det tradigaste är väll att behöva städa upp andras skit.
Vi som ska göra divemaster internshipen och fått varsin mentor. Jag fick vår dykinstruktör Emeliy :). En gång i veckan ska vi ha ett möte där vi pratar lite om gågna veckan och vad som händer framåt. jag kan ta upp problem om jag vill. Sen ska jag skriva ner vad jag tycker jag gjort bra och sånt jag vill bli bättre på. Det kommer sättas upp mål på vad jag ska fokusera på. Hon kommer även ha kontakt med mig när jag senare ska jobba på dykfirman.

3 kommentarer:

  1. Låter strukturerat vilket är possitivt för då är det seriöst! Kul att du trivs....trodde ju självklart aldrig något annat hehe....jag hade med trivts...även om man självklart saknat vissa lyxigheter typ eget sovrum hade kanske jag saknat tror jag...annars hade jag supertrivts tror jag....jag är glad att du är glad :) detta kommer bli en toppen period i ditt liv :) pusspuss <3

    SvaraRadera
  2. Wow! Låter som det hänt massor på kort tid!

    ... och att de är från engelsktalande länder kanske är jobbigt nu, men tänk på vilken fantastisk engelska du kommer ha om någon månad! :)

    Kul att dykningen går så bra. Jag längtar iväg för att dyka, så du får göra något extra dyk åt mig också. :)

    SvaraRadera
  3. Det ar valdigt strukturerat och seriost. Kanns tryggt med dykningen det ar verkligen noga (nastan for noga) med att vi haller dykprofilerna.

    Inga storre problem att dela rum. Jag har kommit i det basta rummet som inte ar hogljutt eller snarkande och de lagger sig tidigt vilket betyder att lampan ar slackt nar jag lagger mig:).

    SvaraRadera