lördag 23 april 2011

Vecka 3


Vecka 3

Den här veckan har det varit galet mycket att göra, inte en enda ledig minut överhuvudtaget. Men jag tänkte att jag skulle berätta lite mer ingående om min onsdag som började klockan sex på morgonen som vanligt. Min grupps tur att fixa frukost sen var det onsdagsarbete (alla har fått en extra uppgift att göra varje onsdag). Jag hade denna vecka i uppgift att tvätta av alla bensindunkar. Sen var det då dax att visa hur mycket koraller vi verkligen har lärt oss. Med andra ord dax för första korallexamen. Måste ha 95 % för att bli godkänd. Vi fick testet nu mest för de vill se vad vi behöver öva på mest. 

Har tar vi ut planktonen och dodar dem med formalin sa de sen kan studeras i mikroskap
Så fort det var gjort så var vi ett litet gäng som tog båten och åkte lite längre ut än vanligt, ut på mer öppet vatten där vi varje onsdag hämtar planktonprover. Vart 30 s i 4 minuter släpper vi ner ett långt rep med en planktonprovtagare och sen gäller det att dra upp provet. Det har blivit värsta tävlingen om vem som kan göra detta snabbast. 42 sekunder är rekordet i vår grupp (som hålls av en av personalen), tror annars att 49 s är rekordet av en av oss volontärer. Killarna ligger runt minuten medans vi svaga tjejer tar mer än 2 minuter på oss. Så mina 1 min och 49 sek var bra jobbat. Det var betydligt tyngre och jobbigare än jag kunnat ana och jag kunde knappt röra mina armar efteråt. Men det var roligt att göra nått nytt. Efteråt lekte vi en liten stund. Övade att göra laxen från båten. 

När vi kom tillbaka fick jag min prov tillbaka och det var endast 6 som klarade provet av 25 stycken. Jag var en av dem!!!! Var jätteglad i typ 5 sekunder då jag fick veta att man måste klara provet 2 gånger för att bli helt godkänd för att kunna gå vidare i sin utbildning att bli en fullvärdig korallexpert och få gå ut på fält och forska. 

Jag satt ihop min dykutrustning och åkte ut på sköldpaddsspaning, vilket vi gör varje onsdag. Idag var Julia min buddy. Vi hittade en muräna, Crown of thornstjöstjärna och njöt av ett härlig dyk. När det var fem minuter kvar av dyket så hittade jag en sköldpadda som vi simmade med i tre minuter och kom riktigt nära. Helt underbart att få simma med dessa söta varelser. 

När jag kom tillbaka förberedde jag mig för min allra första Btecpresentation. När jag klarat Bteckursen så får jag själv leda en forskningsundersökning i vattnet. Min presentation handlade om Mangroove, sjögräs och korallrev och deras sammarbete. Var ganska nervös, men det gick superbra!!! Så man kan säga att jag hade en toppendag...nästan. 

Min arbetsgrupp hade matlagning denna dag och jag har hamnat i sämsta tänkbara grupp denna vecka. På kvällen slutade det med att alla blev förbannade på Alex och Sam och deras kaos de ställt till med och gick därifrån. Jag bet ihop och försökte få ordning på kaoset så vi kunde få ut maten till alla. Sen stack även Sam och Alex efter maten så jag fick ta hand om alltihopa efter middagen. Ja, det kokade inombords men jag har märkt att det inte är nån mening att skälla och gnälla, så jag gjorde det som behövdes göras. Fick ursäkt att dem som blev förbannade efteråt att de bara lämnade kaoset. Och de andra som är glada att de slipper min arbetsgrupp kom och berömde mitt tålamod. Jag har tydligen tålamod som en ängel (är det ett engelskt uttryck?). 

Avslutade kvällen med film ute på gräsmattan och såg Hitta Nemo. Sen somnade jag gott den kvällen.

Japp, det var onsdagen har även gjort en massa annat. Till exempel gjort korallexamen en andra gång och jag klarade den igen :). Så nu ska jag bara bli godkänd i vattnet också och efter fredagens dyk är jag på god väg. Nästa vecka ska jag börja lära mig hur undersökningarna går till. Dessutom i fredags plockade jag av ännu mera vikt och har numera endast 3 kilo på mitt bälte, betydligt mindre än när jag var på Filipinerna. 
Skorpionfisk

Denna vecka var det även meningen att jag skulle snorkla med några barn från en skola i Victoria, men det blev tyvärr inställt och i torsdags skulle jag följa med och hålla en presentation på stranden för barnhemsbarnen och leka med dem, men blev lite sjuk så jag fick stanna hemma. I torsdags fick vi ut på egen hand och leta skräp på botten, dvs ett fundive. 


Tiden verkligen rusar iväg och vecka tre är redan avklarad. Denna helgen har jag kostat på mig att sticka ut och dyka med en av dyksohparna i Beau Vallon för att få göra två fundive. Vi åkte till ett ställe man sällan åker till och där det finns stor chans att få se hajar. Vi hann knappt hoppa i forran vi sag 3 hajar och ganska nara. Tyvarr var sikten kass sa fotona blev sadar, men jag ska lagga in dem nasta vecka. Sjalva siten var haftig och valdigt annorlunda an natt annat jag sett. Var som att simma mellan bergstoppar. Andra dyket var det miljons gula fiskar och man simmade in i stora stim. Jag och Malcom dok med nitrox och fick en egen guide medans de andra simmade i gigantiska klungor sa jag ar glad att vi bara ar tva som ar nitroxcertifierade. 

Nu ska vi aka hem till campen och bara ta det lugnt pa ikvall. Imorgon ska jag snorkla och fixa min nya btecpresentation. 

GLAD PASK!!!






2 kommentarer:

  1. Hahahahaha... "ängels tålamod" du som inte kan dölja när det ryker ur öronen på dig ...hahaha... Du måste varit helt slut den dagen så du inte orkade ryka ur öronen på dig eller nåt sånt tyyyyyp ....så söt hahaha jag kan bara säga: "rosa elefanten är stolt över lilla dyksköldpaddan med en ängels tålamod...hihihihi... ;) "

    SvaraRadera
  2. Jag sov inte mycket den natten just for att det rok ur oronen, hahahaha.

    Ibland overraskar jag mig sjalv med sidor jag inte visste jag hade :)

    SvaraRadera