fredag 17 juni 2011

1 vecka i Beau Vallon

Nu har jag bott nåra dagar i Beau Vallon och vårt gamla slitna hus som påminner om ett sjuttiotalshem med heltäkningmatta i vårt badrum och brun inredning lite här och var, men jag trivs bra. Det enda jobbiga är vattnet, eller snarare brist på vatten. Vi är lite bortskämda från basecamp att ha vatten dygnet runt. Resten av Seychellerna har stor brist pa vatten och vi har vatten i kranen endast från fem på eftermiddagen till ett någongång mitt i natten. Mest jobbigt när man har gjort ett toabesök och inte kan spola. Men man vänjer sig vid det mesta:).

Vart hus:


Sen vi lämnade basecamp har det i stort sätt varit avsked varje dag. Igår var det sista avskedet, vilket är skönt. Nu kan vi fokusera på vår nya fas och börja bo in oss. Men det har varit mycket folk i vårt hus som sovit över och haft avskedsfester, så det har varit lite svårt att komma i ordning i huset.

Forsta kvallen i huset:


Har jobbat några dagar i dykshopen nu och kan väll inte påstå att jag jobbar ihjäl mig. Shoppen är väldigt liten och den känns väldigt litet när all personal, vi och kunder är där. Men jag älskar det, vi jobbar mitt på stranden och har 10 m till havet och båten. Vi har nära till affärer och restauranger. I shoppen jobbar bossen Sylvan, instruktöerna Ara och Natasha. Vi har en rolig ung skipper och Nats pojkvän Marcus som håller på att utbildas till skipper och kommer gå divemastern med oss. Sen har vi två tjejer, Vera och Vanessa som håller ordning på shoppen och tar emot bokningar. Vera är även divemaster och hjälper till när det behövs.

Var veranda:


Vi håller på med Rescuediverkursen nu, vilket i vanliga fall tar två dagar. För oss tar det en vecka, inte pga att vi är extremt korkade och dåliga dykare. Vi tar det helt enkelt lugnt och gör övningar flera gånger vilket jag tycker är toppen. Ju mer vi övar desto säkrare blir vi ju om nått skulle hända. Vi har pratat mycket med de andra som jobbar på dem andra ställena och de har nästan bara övat uppe vid ytan medans vi övar på 12 m och 20 m. När vi gör våra fundives plösligt händer det nått med vår instruktör. I förrgår fick jag rädda min "medvetslösa instruktör". Vad som också skiljer är att vi får göra fundives så fort det finns plats på båten, de vill att vi dyker mycket så vi får mycker erfarenhet, det får inte de andra. Imorgon ska vi har vart teoriprov.
Jag blev lite krasslig förra veckan vilket tyvärr har gjort att jag har haft problem med tryckutjämning och har varit tvungen att avbryta dyk :(. Men det är kul att få dyka på lite nya ställen och det kommer inte dröja länge förrän vi kommer ta hand om våra egna dykgrupper. Jag fick prova för första gången idag, med en instruktör som håll koll på mig. Det gick bra, jag simmade inte vilse och hade bra koll pa kunden. Daremot nar Victoria simmade med sin kund och jag och Ara hangde med sa overrraskade Ara mig med en ovning vilket inte borde overraskat mig. Jag gav han min regulator och tog min extra regulator som plotsligt inte fungerade, sa da fick jag obehag kanslor nar det plotsligt var jag som inte hade luft. Fick ta av mig masken ett par ganger med vilket gick bra.

Adam lagar mat som vanligt:


Vi har haft en del eftermiddagar men Ara är väldigt fotointresserad så vi kom in på foton och det slutade med att han gav oss en massa tips och kollade på våra kameror. Han har samma kamera som jag fast en äldre variant. Han var inte ritkigt nöjd med att vi använder scen-fisk installningen. Jag tycker det funkar hur bra som helst. men det är kul att jobba med ett proffs och jag hoppas han fortsätter att ge oss tips.

Vart vardagsrum och Victoria sitter pa stolen:


Det är en fransman som äger vår shop och instruktörerna är även fransmän. Vad vi än går igen som får vi även veta att fransmännen har egna regler när det gäller regler. Man kan säga att det är fransmännen mot världomfattande PADI (amerikanerna). Men det är ganska intressant hur regler kan variera. Tack vare detta fick vi dessutom följa med på ett specialdyk. Ett vrak som ligger på 40 m djup och vi gjorde ett decodyk där. Ni som inte förstår vad detta betyder så kortfattat betyder det att vi dyker på djupet lite längre än vad vanliga dykprofiler tillåter. Det var en fiskbåt som var välbevard och vi hann precis se den på 20 m när jag såg att det låg en 3m lång nurseryshark i vraket. Vi hittade ännu en under vraket som var riktigt stor. Såg haftiga muräner och en massa lejonfiskar. Så vi var nog alla nöjda med det dyket. Tror vi fick följa med på detta dyket redan första veckan för att kolla oss om vi kan behålla lugnet och hur mkt luft vi förbrukar. Jag längtar redan till vi får dyka där igen.

Mitt och Victorias rum:


Ni får se lite bilder på mitt nya hem, nästa gång ska jag försöka ta lite bilder på dykshopen och båten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar