tisdag 21 juni 2011

Borjar komma in i rutinerna

Efter att ha bott på campen med kass mat och hela tiden behöva laga mat åt alla och framförallt städa upp efetr alla eftersom vissa uppenbarligen ansåg sig vara för fin att städa upp sin egen skit, så känns det extremt lyxigt i huset jag bor i nu. Jag har verkligen världens bästa rumskamrater. Varje morgon när jag kliver ur sängen står det en kopp varm te färdig åt mig som Simon fixat åt mig. Jag behöver aldrig ens fundera på kvällsmat för det gör vår matglada Adam. Han planerar och bäst av allt så lagar han jättegod mat och han gör det med glädje varje dag :). Så jag står för diskandet. Victoria krattar vår trädgård och fyller dunkar med vatten. Alla verkar nöjda med sina arbetsuppgifter.......än så länge. Idag fick vi besök av Marcus som jobbar i shoppen och han lagade lite inhemsk mat, en sorts currykyckling, smakens.

Rutinerna börjar bli mer klar för mig varje dag aven i shopen. Vi börjar kl 8 och da plockar vi fram borden på stranden och sen sätter vi ihop vår dykutrustning och laddar vår bil med all utrsutning som ska finnas på båten. Vissa av oss följer med till hamnen och gör båten iordning och tar båten till stranden/shopen. Medans vissa stannar kvar och hjälper kunder att få rätt utrustning, sedan tar vi deras utrustning till båten när den kommit till stranden. På förmiddagen har vi två dyk, sen åker vi tillbaka till shopen för lunch. Då kör vår snälla instruktör Ara oss till nått ställe där vi kan hämta mat. Eftermiddagarna har det än så länge inte varit några dyk så dem har vi spenderat med teori. Shopen stänger vid femtiden och då kör Ara oss hem, vilket känns lite löjligt när vi har en fem minuters promenad hem.
Vi har nu varje dag fått ta hand om kunder och det går bra, med tanke på att vi aldrig gjort det tidigare. tycker synd om stackars Victoria som fick 3 nybörjardykare i forrgar och fick dyka på ett ställe där visibiliteten var riktigt usel och väldigt strömt, vilket det aldrig brukar vara här. Vi var ganska besvikna för det var i bukten där vi spenderat 10 veckor tidigare och var förväntansfulla att vissa alla häftiga saker vi vet finns där. Men vi såg inte ett skit. Jag hitta babyhajen men Ara lät mig inte visa den för kunderna för de var för dåliga för att krångla sig in där. Jag har lärt mig otroligt mycket bara den här veckan vi spenderat här. Jag har lärt mig att se när kunderna har problem och jag har själv blivit bättre dykare antagligen för nu måste jag vara bra och fokusera på kunderna. Vi har fått vissa regler som vi måste följa som dykare. Vi får inte röra armar och händer överhuvudtaget, vi får inte kicka för mycket med fenorna, inte simma för fort (vilket jag tydligen gör).

I lördags hade vi vårt rescuetenta och vi klarade alla den. Vi har fått vår divemasterbok som jag börjat läsa lite i och Ara tar upp saker hela tiden. Efter varje dyk så samlar vi oss och går igenom bra och dåliga saker. Typ första gången han gjorde det så var det bara negativa saker och man kände sig ganska kass och han verkade extremt tuff och nästan lite arg, men han hade kanske ett dålig dag eller så är det bara hans sätt. För sedan har han varit väldigt pedagogiskt och snäll och gett både ris och ros, han har till och med skrattat ett par gånger.
Vi har en ledig dag i veckan men ingen av oss har tagit ut dem, bara en halvdag när han tvingades oss att sluta. Han försökte varje dag att få oss att ta en ut en ledig dag men lyckas aldrig. Saken är den att det finns liksom inte så mycket annat att göra här. Bara hänga på stranden är trist, då dyker jag hellre. Men det lär säkert ändra sig om några veckor då vi börjar bli trötta på alla dykställen. Idag har jag faktiskt tagit ut en halvdag och ska snart aka in till Victoria for lite arenden.

Sa tydligen har jag gett er fel tel nr. Det ska vara : +2482740309

2 kommentarer:

  1. :) rosa elefanten23 juni 2011 kl. 12:34

    Hehe... Skrattade när du skrev att du tydligen paddlar för fort med fossingarna... Du vet varför jag skrattade ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, jag tankte pa dig nar jag skrev det och visste att du skulle skratta och halla med min instruktor. Men jag lovar, jag simmar valdigt sakta nu.....kan till och med ga i normal takt ;)

    SvaraRadera