tisdag 28 juni 2011

Det rullar på.....

och jag har nu gjort mitt 150:de dyk. Som sagt dagarna ser som sagt ganska likadana ut.

Tog ledigt en efter eftermiddag och åkte in till Victoria. Var ganska skönt att promenera och ha lite egentid. Jag lyckades hitta bikini som passade :), jag frossade en rocky road cheesecake och tog en fika och drack riktigt kaffe som smakade kaffe :). Annars har jag numera slutat dricka kaffe helt, set smakar verkligen skit här.

Vi har börjat så smått med våra divemaster övningar. En test är att trampa vatten/flyta i 15 minuter i djupt vatten. Sista två minutrarna ska man ha händer ovanför vattenytan. Lätt för oss som har fett på kroppen och kan flyta, värre var det för stackars Vic som inte har ett gram fett på kroppen. Hon sjunker som en sten så hon fick kämpa för att hålla huvudet ovanför ytan, men hon klarade det. Nu ser jag framemot simma 400 m utan utrustning och 800m med fenor. Vi blir poängsatta och jag hoppas förstås på högsta poäng när det gäller simningen. Vet att det finns andra övningar som jag inte kommer göra strålande.

Sikten har ju som jag berättat tidigare varit sisådär, en dag ok nästa dag usel. Men nu har vi har vi haft några dagar som det varit ok. Fick åka tillbaka till bukten där jag bodde innan och denna gången hade vi tur med sikten. Jag och Adam fick dyka med bossens barnbarn. Kändes ju ganska stort att han faktiskt känner så pass tillit att han låter sitt barnbarn dyka med oss. Efegntligen får vi fortfarande inte dyka på egen hand med dem som är Open-Water. Men det gick strålande och vi hade sånt himla flyt. Jag hittade 4 skölpaddor, varav två stycken som simmade ihop, en stor vitfenad haj och en djävulsrocka. Simon och Vic som tagit ledigt ångrade nog sin lediga dag:). Fast så kommer det ju alltid vara, så fort man tar ledigt, missar man nått.

Det där med sikten kan verkligen ställa till det. Jag har ju ganska bra lokalsinne på land, men när man dyker är det väldigt lätt att bli förvirrad. Jag hade två kunder och skulle dyka på ett ställe jag varit på förr och det är ganska enkelt ställe att dyka och hitta tillbaka till båten. Men jag simmade runt samma pinnacle tre gånger utan att hitta till dem andra två pinnacelsen, haha. Lite pinsamt. Som tur är hittade jag en massa häftiga saker som jag kunde visa dem. När jag till sist chansade på vart den andra pinnaclen var och simmade uut i det blå, hade jag åter tur att jag faktiskt hittade den och även en sköldpadda, så kunderna var mer än nöjda, puh!!

Det är jättekul att jobba i shopen, vi träffar väldigt mycket folk och de är väldigt lättimponerade av dyksajterna och vårt kunnande. Haha, de skulle bara veta att vi ibland inte vet ett skit om dyksajten. Vi får en snabb briefing av Ara hur det ser ut där nere och sen försöker vi hitta, vilket kanske inte alltid går så bra. Men det är bara att låtsas att som vi har 100% koll och hitta saker de kan titta på så blir kunderna nöjda:).

Har börjat lära känna folk här. Är ganska kul när man går runt här och folk hälsar och vinkar. Vi har haft ännu en barbecuefest och vi börjar även lära känna folket i shopen mycket bättre. Vi är ett härligt gäng som skrattar mycket. Har hört en del skit om vår boss, men jag gillar honom. En eftermiddag hade vi inget att göra då plockar han han fram sitt boulekit och flyttar pick-upen och vi spelar boule och käkar glass och är som en enda stor familj. En kväll var vi på väg hem men då kom bossen och sa till oss att stanna, han hade fixat öl och chips, trevligt avslut på sin dag.

Okej, detta är lite tramsigt men jag vet inte hur många gånger jag suttit hemma och tittat på vänner och önskat att jag bodde ihop med ett gäng vänner och hade lika kul som dem. Nu gör jag det. Adam och Simon har verkligen blivit riktigt goda vänner. Eller vi kanske är som syskon, vi retas, kramas, bryr oss och umgås väldigt mycket. Vic är lite svårare att bli vän med och lite svår att förstå sig på, men vi hade en eftermiddag vi alla berättade väldigt privata saker och det kändes som vi kom varandra lite närmare. Men hon gillar sin egentid och det respekterar vi.

Nu ska jag strax ga hem och gomma mig i mitt rum for killarna ska ha killkvall och bjudit hem alla andra killar fran de andra dykshoparna, haha. Sa det blir att glo pa Bones eller nan film ikvall pa min dator. Kan vara bra att lagga sig tidigt och fa sova lite.

Ha de bra!!!

2 kommentarer:

  1. Kul att du trivs med din "familj" :)
    Har ni lärt känna några från lokalbefolkningen? Alltså mer än "hej"?

    SvaraRadera
  2. Yes, vi kanner ju fyra "locals" som jobbar i shopen. Sen har vi lart kanna fruktmannen och hans chef som var pa var barbecue och de tog med sig lite vanner. Sen har vi internetgubben som standigt stoter pa mig och vill bjuda ut mig. Sen kanner vi folk fran de andra dykshoparna.

    SvaraRadera