söndag 9 oktober 2011

Förberedelser innan volontärerna kommer

I söndags började då mitt jobb på riktigt. Personalen från Curieuse kom kvällen innan och vi åt middag med dem och jag fick bekanta mig lite med dem. Trevliga!!! Söndagen handlade om dykning och fältundersökning. Denna fas ska vi undersöka koraller precis som när jag var här sist, men vi ska endast dokumentera koraller som är mindre än 5 cm. Så metoden kommer bli lite annorlunda vilket Lee gick igenom med oss. Vi ska lägga ut en kvadrat som är 1x1 m och i denna ska vi kolla vilka korallbebisar som finns. Första dyket fick jag ta stanna kvar på base och hade radiotjanst, vilket passade mig utmärkt för det gav mig 1.5 timme att gå igenom alla koraller. Har glömt en del sen jag var här sist. Dykkunder har en tendens att vilja se stora fiskar inte koraller. Men innan jag tog hand om radion fick jag beskedet att jag skulle ta minivanen och köra ner utrustningen till båten. Gulp, var inte beredd på att jag ska behöva köra bilen. Dem kör ju på fel sida i detta land. Här inne på området känns det dock ok att köra, inga andra bilar. Och både jag och bilen överlevde.
Andra dyket var det min tur att dyka. För att vara första gången gick det bra, missade en liten korall men hade rätt på dem jag själv hittade. Det var minsann svårare än jag trott. Det gäller verkligen att ha hökögon och inte vara rädd att stoppa huvudet under alla dem stora korallerna. Fick ytterligare ett dyk att öva på. Känns verkligen konstigt att nästa vecka är det jag som ska dyka med nykomlingar och lära dem hur man undersöker koraller. Jag ska peka ut koraller som dem ska lära sig. Efter en hel dags dykning tog vi fram grillen och hade en liten barbecuefest.

På måndagen började den stora basecamp städningen. Det finns tre stora rum där de antagligen de sista fem åren kastat in grejer som gått sönder eller som de inte behöver och det ser verkligen för jäkligt ut. Så nu fick Ro (vår chef) nog och tyckte vi skulle städa upp skiten. Så hela dagen tog vi ut all skräp och skrot och vi var helt slut efteråt. Fick dock en liten paus efter lunch när vi allihopa sprang ner till mangrooveträsket och letade upp lemonsharkbebisar som simmar runt där. Hur coolt som helst, de simmade mellan våra ben. Så himla söta. Men efter en stund fick vi snällt gå tillbaka och fortsätta städningen.

Tisdagen fortsatte städningen. Eftersom nu alla volontärer som skulle varit på Curiese nu ska bo här istället fick vi ställa i ordning ett sovrum för dem. Så vi har fixat sängar och bord och gjort det finns till dem och sen fixat till vår sal där vi har föreläsningar så alla ska få plats. Detta var uppvärmningen denna dag för det stora eventet. Städa köket!!! Vi sopade hela taket och väggar som var full av spindlar. VI tvättade alla väggar och golv. Vi gnuggade alla skåp och kylskåp och det värsta var nog gasolköket som jag och Ro gnuggade. Fy fabian vad snuksigt!!! Vi var 10 personer som städa och skrubba i 6 timmar. Tog inte ens lunch. Sen fick jag måla våra nybyggda ställningar till våra våtdräkter och regar. Ännu en arbetssam dag som vi krachar i säng.

Onsdag betydde att åka in till Victoria för min del tillsammans med Em och jag fick då den stora överraskningen att jag ska inte bara köra minibussen till stranden med vår dykutrustning utan jag har även fått den stora äran att få ta hand om onsdagsshoppingen framöver vilket innebär att jag blir tvungen att köra minibussen till stan. Nått jag verkligen inte ser framemot. Vägarna är extremt smala och folk kör som dårar. Jag behöver köra upp för berget och sen ner igen och det finns inga räcken längst serpentinvägarna utan ett litet misstag och du far ner för en klippavsats. Men Em var schysst och körde in till stan jag fick bara köra sista biten hem, vilket gick över förväntan bra. Även om det är trixit att växla och köra på fel sida. Det tog oss en hel dag att göra all shopping och vi körde hit och dit. Det är inte så att en affär har allt utan vi besökte nog så gott som alla i hela stan, det var iallafall så det kändes. Tillbaka på basecamp hade jag värsta huvudvärken pga vattenbrist. Så ännu en kväll att stupa i säng.

Sista dagen innan volontärerna kom blev något lugnare. Jag fick sitta vid kompressorn ett par timmar och fylla tankar. Fick göra två korallexamen så jag fick veta om jag kan dem eller ej, det kunde jag. På eftermiddagen fick vi ett sista korallldyk som jag gjorde med Lee. Fick göra en kvadrat och sen korallspotting. Hade nästan 100% så jag är klar att ta hand om korallträning med våra volontärer. Vi hade ett låååååångt möte om kommande dagar och vi avslutade med en barbecue.

1 kommentar:

  1. Rosa elefanten :)11 oktober 2011 kl. 20:06

    Skönt att somna när man varit superflitig :)

    SvaraRadera