tisdag 18 oktober 2011

Vecka 2

Ja, dagarna rullar på här. Vecka två har saker och ting förändrats lite från vecka 1. Först och främst....jag dyker igen, tjohooooo!!!!!. Annars är det som vanligt, första veckan är alla ambitiösa och vill hjälpa till med allt. Redan vecka två börjar vi märka vilka som är latmaskar och vilka som tar sitt ansvar. Jag fick ha ett extra möte med min grupp som slappade väll mycket. Men efter ett peptalk så jobbade de hårdare än förr. Förra veckan var de duktiga på koraller men hade bara ett fåtal att kunna, nu ska de kunna alla 50 och nu börjar de blanda ihop namnen och korallerna....de börjar bli så förvirrade att de till och med glömt de gamla och enkla, haha.

Som sagt, jag har börjat dyka igen, vilket känns underbart!!! Havet välkomnade mig med en grupp bumbhead papegojfiskar, gitarrhaj, sköldpaddor, hummrar och sköldpaddor. Att hålla i korallspotting är skitkul. Jag pekar på en korall och de måste skriva upp dess namn. Man ser hur glada de blir om de svarat rätt och jag kan höra hur dem svär när de svarat fel. Det känns fortfarande skumt men kul att det är numera jag som är korallproffs och lär dem koraller. Jag har hållit i flera korallklasser och det är nästan lika kul som att visa dem korallerna i vattnet. Under en korallspotting så såg vi flera sköldpaddor och en av dem var väldigt nyfiken på oss. Särskillt mig. Jag märkte inte ens när han simmade upp bakom mig och hade sitt huvud precis bakom mitt. Jag såg hur sara och Taylor pekade och skrattade. Så jag vände mig om och var öga mot öga mot sköldpaddan vi numera kallar Chip.

Jag trivs fortfarande jättebra med gruppen. Alla är väldigt trevliga och vi har himla kul ihop. Visst finns det visa störiga människor men inte så störiga så vi inte står ut. Men jag har förstås mina favoriter. Det är två tjejer från Schweiz som är i min ålder. Diedrik från Holland är en ung kille, men han är himla smart och rolig och alla älskar honom. Vi har coola Mark som är ganska fåfäng men kul. Vi har tyska Knut som är en underlig prick och pratar en rolig tyskengelska. Sen har vi Taylor som var lite blyg men börjar öppna upp sig och är himla kul och har en sexig radioröst som vi alla gillar. Han låter som en flygkapten, så nu kommer Ro sätta han på radiotjänst resten av tiden, haha. Sen har vi Emma som vi inte gillar. Hon är en divemaster, men inte en särskild bra dykare även om hon själv tror det. Vi har gamla kanadensiska Ginette som säger exakt vad hon tänker vilket jag gillar men hennes röst är hög och speciell. Vi hör henne över hela campen, haha. Men jag älskar henne på mina korallspottingar. Hon blir så glad när hon får rätt.

För ett par veckor sen fick jag överraskningen att jag måste köra bil här, vilket jag fortfarande inte alls gillar. Denna vecka fick jag en ny överraskning, en trevlig sådan!!! Jag ska ta båtlicens. Skulle göra min examen denna helg (internet funkade dock dåligt så jag ska göras resternade del idag) och har börjat la båtlektioner med Ro. Detta ser jag verkligen framemot. Vilken fördel att ha båtlicens om jag vill jobba med dykning och få gratislektioner här :). Anledning är att när dem nya femveckorsvolontärer kommer kommer de troligtvis att åka ut till den andra ön. Det verkar som att de kommer öppna upp stränderna och dykningen igen. Detta betyder att jag och Savi kommer att följa med dem. Blandade känslor. Jag ville ju ut dit, men nu har jag ju lärt känna alla här och trivs väldigt bra. Samtidigt är det ju kul med nått nytt. Hur som helst, därute behöver dem fler skippers, därav att vi får utbildningen.

En tråkighet med att vara personal är att vi har nått som heter soberstaf. Vilket betyder att en av oss måste vara nykter och befinna sig på base alla 24 timmar. Det var min tur nu i söndag vilket betyder att jag inte kúnde följa med ut i lördagskväll och jag kan inte ens sticka ut och snorkla. Så jag hade en ganska trist helg att se framemot. På lördag en spendera hela dan med att göra min båtexamen. Sen satt jsg på base hela söndagen,

Förstår inte vad det är med base camp, när jag var här första gången så hade alla alltid sår och blåmärken och det är inte annorlunda denna gång. Mina tre veckor här har jag inte bara lyckats få en ögoninfektion utan jag har trampat på en rakbladsmussla som gick rakt igenom min sko och gav mig ett rejält hack i min häl, aj!!! Sen har jag fått ett brännsår på mitt finger, min axel är blå och öm, min armbåge är öm och har en massa skarpsår, jag har skrapsår och blåmärken lite här och där och nu har jag även blivit förkyld. Jag känner mig som en hundraåring som har ont överallt. Förhoppningsvis blir det bara bättre nu.

Nahe, nu ska jag tillbaka till base och ta med mig nagra volontarer for att snorkla med barn fran barnhemmet.

1 kommentar:

  1. Det kanske är spriten som är orsaken till alla sår o skador? ;) hihi

    SvaraRadera