lördag 12 november 2011

Allt faller samman....

Vi har haft en underlig vecka måste jag säga. Egentligen började det redan förra veckan. Fish och Chips (våra kompressor) gick sönder, sen gick vår projektor sönder så våra 30tal volontärer fick sitta vid en laptop och jag fick försöka hålla i en lektion, sedan rostade vårt släp totalt sönder och bara föll ihop när Grace körde ner den till stranden med vår dykutrustning och som om det inte var nog gick även Manta och Dexter (våra båtar) sönder. Problemet med Seychellerna är att det är svårt att få tag på saker och har dem inte det man vill ha kan man få vänta flera månader. Eller vara väldigt kreativ och hitta andra lösningar. Som tur var har vi Lee och Calum som är kreativa och gång på gång försöker fixa våra motorer och kompressor men denna gången var det inte så lätt. Så vi har fått skippa dykning ett par dagar denna vecka. Vilket passade min förkylning utmärkt, jag kunde få vila mina öron. Men vi har varit ute och snorklat och en dag o veckan har vi våra sköldpaddedyk och vi gjorde detta iallfall genom att snorkla, vi kallade det för snurtel. Jag hade två toppen snorklingar. Jag såg thornyback rockor, vitfenad haj, flera sköldpaddor, flera stora hummrar osv. Eftersom vi inte har varit i vattnet så mycket har vi passat på att göra så mycket teoretisk träning som möjligt vilket egentligen har varit ganska bra för då har vi det avklarat och vi kan framöver fokusera på våra fältundersökningar istället. Men vi avslutade iallfall veckan med dyk. Vi fortsätter med våra korallspottingar. Fast under mitt dyk hittade vi en bläckfisk och spendera mer tid med den än koraller, oups!

Det har i flera veckor varit tal om att Curieuse island kommer att öppnas igen och att de nya femveckorvolontärer isåfall ska dit med mig och Savi. Men nu i veckan fick vi slutbeskedet att regeringen har bestämt att hålla ön stängd resten av året, så det blir inget med den andra ön iallfall. Har lite kluvna känslor inför detta. Å ena sidan ville jag ju dit för att få uppleva lite annat, samtidigt känner jag ju mig hemma här nu och jag gillar verkligen gruppen jag jobbar med. Så jag är både glad och besviken, haha.

1 kommentar:

  1. passade ju bra att dina ögon fått vila lite ju från dyk :)

    SvaraRadera