lördag 12 november 2011

Kurragömma med en bläckfisk

Ja denna vecka har jag haft lite ”egentid” när vi dykt. Det finns vissa dyk man minns mer än andra. Jag kommer aldrig glömma när jag tog min advanced kurs i Egypten och hade mitt navigeringsdyrk då det plötsligt kom tre delfiner simmande och vi tappade vår kompass. Kommer aldrig glömma mitt nattdyk i filipinerna när vi såg Mandarinfiskar para sig och sen såg sjöhästar eller när vi simmade vi vraket och det var cuttlefish familj och pappan försvarade sin familj, eller när jag första gången såg en haj.....här på Seychellerna kommer jag aldrig glömma mina snorklingar med Pinky (som jag tyvärr inte hittat sen jag kom tillbaka hit), kommer så klart inte glömma valhajen eller Mantan. Men ibland krävs det inte dem stor djuren. I fredags hade jag ett dyk som jag aldrig kommer glömma. Jag simmade runt och såg en clownfiskfamilj, och lite annat skoj. Simmade runt en stor sten flera gånger och tyckte den såg konstig ut och tillslut förstod jag att det inte bara var en sten utan en bläckfisk som satt på stenen men var bra kamouflerad. Simmade närmare den och han gömmer sig bakom en sten. Men kikar fram då och då för att se om jag är kvar. Han verkar nyfiken. Han simmar runt stenen och jag efter. Ser att han kikar efter mig. Han gömmer sig i ett hål, kikar igen. Han kommer ut ur sitt hål och reser sig upp och blir väldigt stor. Under tiden skiftar han färg, från brun till vit till lila. Han ändrar även skepnad.

I ca 30 minuter leker vi kurragömma. Han verkar lika road som jag. När det kom ett annat dykpar och jag visade dem bläckfisken var han dock inte nöjd utan stack ner i sin håla, men så for dem simmat vidare kom han ut igen. Det är sånna här upplevelser som gör att dykning är så kul. Efter den här veckan då vi sett ALLT kommer det bli svårt att få bättre veckor. Bästa veckan någonsin här!!!!!!!!!!
Snart vecka fem vilket innebär hejdå för sju personer men välkommen till åtta nya och jag kommer jobba hela nästa helg. Dem här veckorna har gått otäckt fort vilket är på gott och ont. Går nästa fem veckor lika fort så är snart min tid här över.

1 kommentar: