lördag 12 november 2011

Inte meningen att jag ska få se en valhaj, eller????

Så tre gånger tidigare har jag försökt att komma ut på valhajssnorkling men varje gång har det blivit inställt pga av väder så helikoptern inte kan gå upp eller så har de helt enkelt inte sett nån valhaj. I lördags provade jag åter igen. Vaknade upp med blå himmel och solsken vilket vi inte har varit allt för bortskämda med sista tiden. Jag hörde helikoptern var uppe och letade, så jag åkte in till Victoria med hopp att äntligen få sen en. Jag klampade in på internetkafeet för att lägga in inlägg i min blogg och skriva lite mail men hann aldrig sätta mig vid en dator för Julia ringde och berättade dem goda nyheterna att de sett en valhaj nere i söder så vi skulle ut med båten. Jag och ett antal volontärer tog bussen till Beau Vallon för att ta oss till dykcentret och vi var alla SÅ redo att åka ut med båten. Vissa fick åka bil ner till södra ön medans jag och några fåtal till fick åka ner med båten. Solen sken fortfarande men det var rejäla vågor ute på havet, så vi fick en timmes färd på vattnet som kändes som en bergochdalbana vilket fick vissa att må lite dåligt, haha. Nere i söder åkte vi in i en bukt för att hämta de andra och började köra mot riktilningen där de tidigare sett valhajen. På två röda sekunder försvann solen och himlen blev svart och det började ösregna. Så helikoptern kunde inte flyga och vi fick snällt åka tillbaka till bukten och vänta och se om ovädret snabbt drog undan. Vårt goda humör fick sig en törn men vi hade fortfarande inte förlorat hoppet helt. Och efter 30 minuter så kom solen igen. Snabbt åkte vi ut på stora blå och började leta efter världens största fisk. Men efter en timme fick vi ge upp......nä, ingen valhaj denna gång heller. Fick dessutom beskedet att vårt planerade nattdyk blivit inställt så det var bara att åka tillbaka till basecamp. Var ganska deprimerad och efter denna gång tappade jag all hopp att få se en valhaj här på Seychellerna. Detta år har varit extremt dåligt med valhaj.
Men jag ska inte klaga, det är ju så här det är med vilda djur, de visar sig om de vill. Vill man vara 100% ig att se ett djur får man åka till zoo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar