lördag 12 november 2011

Manta ray

En ny vecka med nytt folk betyder att vi börjar om med korallspotting igen, kul!!!!! Calum har åkt tillbaka till den andra ön och Ant har kommit hit istället. Jag har fått äran att dyka med honom varje dag och lära han alla koraller. Har även dykt med nykomlingarna och börjat lära dem alla koraller. Så jag har fått dyka väldigt mycket. I måndags fick jag min första båtlektion, trodde dem lagt det på hyllan för de har inte nämnt det på flera veckor. Men nu var det äntligen dags. Tjohooo vad kul det var. Fick först en motorgenomgång. Sen fick jag känna på att köra båten sakta framåt, fick köra stora åttor så jag lärde mig att svänga, fick köra fram till en boj, fick lära mig att hur man kör när man har en man överbord, hur jag närmare mig dykare i vatten. Jag njöt varje sekund, det var så himla kul. Och inte för att skryta men jag har hitta min talang nu, jag är riktigt duktig att köra våra RIBbåt Dexter. Ja, iallafall när det kommer till att köra båten framåt. Men precis som när det gäller att backa en bil så var jag usel på att backa båten, där kommer det krävas en hel del träning för min del. Jag och Em hade en härlig dag på båten, solen sken och vi fick båda en härlig solbränna. Ser redan framemot att få köra Dexter igen!!!

Arla tisdagmorgon var vi fyra personer som åkte ut på Dexter och skulle ha lite dyk och korallträning. Jag dök med Julianne. Vi rullade av båten och gjorde oss redo att sjunka ner i vattnet när jag såg en stor fena i vattnet. Jag trodde det var en delfin och frågade Lee som var skipper om han kunde se den. Precis då dök ”fenan” upp från ytan igen. Det där är inte en fena det är en vinge på en Manta ray. Vi blev överlyckliga och samtidigt tappade vi vår kvadrat så istället för att dyka ner där Mantan var fick vi försöka hitta vår kvadrat istället, väldigt irriterande. Vi dök ner till kvadraten och när jag hade den i min hand pekade Julianne upp mot ytan och där kom en 3 meter stor Manta ray simmandes mot oss. Det närmsta 15 minuterna hade vi totalt glömt all korallträning och simmade istället med Mantan och bara njöt av att titta på henne. Ännu ett sagolikt dykt. På exakt samma ställe vi tidiagare sett valhaj och en mindre manta.



1 kommentar: