måndag 16 september 2013

Glaciären Mendelhall


Idag tog vi bussen ut till Mendelhall glaciären där vi skulle göra olika vandringar för att få se glaciären i olika vinklar. Men vandringen jag ville göra var avstängd pga översvämning. Gick in i skogen istället för jag hade hört rykten om björn. Såg ingen björn men gigantiska röda laxar i bäcken. Fick åter höra att björnen skymtats till vid vägen. Gick dit med raska steg och såg björnen korsa vägen in i skogen. Det var jag och ett par till från min grupp som såg den och vi fick en ranger som gick med oss, så det kändes tryggt. Såg henne i busksnåren smaska på en lax. Det var en cinnamon black bear, hona på tretton år. Hon försvann men dök upp i bäcken. Försvann igen och vi såg inte henne mer. Så vi började traska tillbaka. Jag och Henki stod och snacka vid en liten sjö och plötsligt står björnhonan precis bakom mig och lunkar sakta över vägen igen och ner i bäcken. Jag följde björnen i över en timme och hon brydde sig inte ett skit om oss. Hon gick återigen över vägen rakt framför mig innan hon gick in i skogen. Ja, då har man även fått se en svart björn :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar