lördag 7 september 2013

VILSEN BJÖRN


Min dag började inte särskillt bra. Min flygtur ovanför glaciären blev tyvärr inställd pga dåligt väder. Så jag traskade till biblioteket istället och sökte lite jobb. Tog sen en tur i stan och kollade in hammar museet. Gick dock aldrig in efter att bli avrådd av några resenärer. Vi gick sen vidare till Dalton city som är en fejkstad som skulle likna en vilda western stad. Här fanns även ett lokalt bryggeri. Deras sex olika sorters öl fick vi smaka i en ölprovning. De två första var alldeles för beska och för lång eftersmak för min smak. Den tredje var gjord av bla tallkottar och den smakade överraskande gott. Sen kom en äcklig stout och IPA. Tur att provningen avslutades med en väldigt god stout. Glada i hågen lämnade vi denna turist fejk stad och gick ner till småbåtshamnen för middag. Det första servitrisen säger att hon för en kvart sen sett en björn ute på piren, jag tror det är ett dåligt skämt hon kör med alla turister. Men jag hinner knappt beställa min hälleflundra förrän jag får se björnen. Jag tappade hungern och gick direkt ut och bara njöt att få se en björn så nära. Såg den söta lilla nallen njuta av bär och fisk. Det var tydligen en övergiven tvååring. När han kom för nära backade vi tillbaka och jag gick in och käkade min middag snabbt. Gick sen direkt ut igen. Björnen har nu gått till stranden och hittat lax som han mumsade i sig med god aptit. När han var klar gick han en runda ner till vattnet och sedan upp mot kullen där jag står. Han stannar till och tittar rakt på mig. Jag drar mig sakta tillbaka. Jag tittar tillbaka ser jag hur björnen står på trottoaren där jag precis stått och sen går han tyvärr in mot stan vilket också kan betyda att de skjuter honom. Glädjande nog så kommer björnen tillbaka och går ut mot piren igen. Det kommer en polis som skjuter skrämmselskott. Stackars lilla nallen blir livrädd och springer till vår lycka mot skogen. Hoppas han blir så rädd att han inte vill tillbaka till stan igen. När vi börjar gå tillbaka till campingen fick vi även se en örn. Vilken häftig dag alltså! Känns som man var mitt i ett national geographic program.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar