söndag 26 juli 2015

BUSAN

Efter ca en timmes bussfärd kom vi fram till Tongdosa tempel, vilket nog är min favorit på denna resa. Här såg vi dem finaste templen, och i varenda byggnad satt det munkar som mässade och deras sång hördes överallt på området.

Vanliga människor var där för att be och de hade med sig rispåsar som gåvor. Det var ett väldigt levande tempel och väldigt rogivande.
Jag kastade en peng i "dom nio drakarnas pool" och den landade i en lotusblomma så nu kommer jag få ett framgångsrikt liv.


Vi åkte till Gwanganli där jag äntligen fick sand mellan tårna. En liten promenad på denna vita breda sandstrand var underbart.

Nästa stopp blev lite mer allvarlig, United nations memorial cemetary. Vi fick först se en film om Koreakriget och historien här var lite annorlunda än den vi hört i Nord. Intressant stopp.

Vi åkte till Jagalchi imårdet som är en stor fiskmarknad. Vi började med lunch som var ett stort buffeställe som man även här grillade själv. Satt bredvid en koreansk familj som roade oss och de festade verkligen loss.

På marknaden såg vi akvarium fulla med fisk, musslor, bläckfiskar, sjögurkor och sjöborrar. Blev väldigt glad när jag inte såg några hajar, dock några rockar.

Här var många varelser som jag inte har en aning om vad det är.

Såg ut som en hink med penisar?!

Härifrån var det inte långt att gå till en gata som vi hittade Walk of fame precis som i Hollywood har kändisar gjort avgjutningar av sina händer. Fanns en del svenska namn.  Annars var detta ett område med matstånd och spåkvinnor. Väldigt kul att bara kolla in alla spännande maträtter och titta på folk.
Här är det inte popcorn som gäller på bio utan torkade bläckfiskar

Nästan som i Hollywood
Kimchi i alla dess former

Vi avslutade vår sightseeing dag med att åka upp  i ett utsiktstorn där vi fick se hela Busan och hamnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar