måndag 27 juli 2015

MIDSOMMAR I ROM

Några dagar innan midsommar gick jag in och försökte hitta den billigaste flygbiljetten, det fick helt enkelt bära av till vilket land det än blev. Förvånande nog var Rom bland det billigaste så dit åkte jag.

Onsdag eftermiddag kom jag fram och hittade snabbt mitt boende, tyvärr fick jag vänta i över en timme innan ägaren kom och släppte in mig. Men så fort jag fick se mitt gigantiska rum och min gigantiska balkong var det glömt.

Tog tunnelbanan direkt till Spanska trappan. Trappan fick jag se men kyrkan bakom var skymd med ett skynke och var under restaurering.


Gick snabbt vidare i mysiga gränder och kom tillslut till den berömda Fontana de Trevi. Blev dock snabbt besviken när även den var under konstruktion och det var inte mycket jag såg.

Så jag fick helt enkelt trösta mig med en pistacheglass. Gick vidare på shoppinggator och hamnade vid Panthenon och sedan torget Piazza Navona där jag tog en liten paus och tittade på folk och den berömda fontänen Fontana dei Quattro Fiumi  .

 
 
Gick sen vidare och förbi Forum Romanum och kom tillslut till Colosseum. Även här fanns det byggställningar men inte så att det störde. Jag gick in och fick lite kvällssol som sken vackert därinne.





Efter lite god Gnochi gick jag ganska trött men nöjd tillbaka till mitt rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar