lördag 14 maj 2011

La Digue

Nu har det hänt en massa sen sist. Men låt mig berätta om vår magiska helg på La Digue. Efter 30 minuters svettig promenad, 1 timme bussfärd, 45 minuter båt till Praslin och sedan 15 minuter båt till la Digue var vi framme.

Jag, Amelia, Simon, Adam och Vero åkte redan torsdageftermiddag. Vi bodde på en mysig litet guesthouse och hade världens vänligaste och mest hjälpfulla värd någonsin. Fredag morgon hade vi våra cyklar leverarade till pensionatet. Inte dem bästa cyklarna direkt.

Mitt styre satt inte fast och varken jag eller Adam hade luft i däcken. Men lite cykelproblem hindrade inte oss från att cykla runt på ön. Vi trodde att man kunde cykla runt ön. Så lite snopna blev vi när vägen tog slut och vi fick ge oss på bergsklättring för att komma till en av de finare stränderna. Efter en kvarts klättring gav vi dock upp.
Det var bara till att cykla tillbaka. Vi försökte oss på en ny strand där det ska finas stora landsköldpaddor. Men där tog det självklart betalt och det kändes turistigt så vi stannade på stranden brevid och försökte svalka ner oss i det 30 gradiga vattnet. Efter ett antal timmar på en hård sadel fick vi ge upp helt för vi hade alla ONT i rumpan. Men det är otroligt vackert.

Så tillbaks till hotellet för att göra oss lite finare än vanligt ( varmdusch och kamma håret) för att bli hämtade och körda tilll en fin restaurang längst ut på udden. Vi såg en fin solnedgång och fick en himla massa god mat. På vägen hem hittade vi en stor säng på stranden där vi spenderade en stund för att titta på stjärnor och stjärnfall vilket vi kan se varje kväll.

Nästa dag åkte vi ut på en snorkeltur ihop med hela gänget (10 pers) från Curieuse och volontärarbetar där. Vi snorklade först vid Coco island. Blev nästan förskräckt när vi hoppade i och såg hur så gott som alla koraller är döda. Däremot fanns det ganska mycket fisk och de var inte särskillt blyga . Stora stim av olika sorters fisk. Höjdpunkten blev förstås när vi hittade 2 hajar som simmade under en klippa.

Vi åkte vidare till Felicité island och snorklade där. Samma sak här med en massa döda koraller, men ganska mycket fisk. Anledningen till att man är här är sköldpaddor som inte är rädda för människor utan kommer fram och leker med oss. Vi letade för fullt efter dessa söta djur men såg inga. Däremot en rocka som plötsligt hoppar upp från vattnet och det ser ut som den flyger över vattenytan.  har jag aldrig sett innan, väldigt häftigt. Och direkt efter det fick tillslut se en sköldpadda.

Det var sant, han var inte ett dugg rädd för oss. Jag kunde hålla honom och komma honom riktigt nära. Överlyckliga åkte vi tillbaka till La Digue och spenderade resten av dagen på lyxhotellet och deras sköna solstolar och svalkande pool som låg precis vid havet.

Volontärerna från andra ön var också på hotellet och vi pratade mycket om skillnaderna mellan våra basecamp och vad vi gör om dagarna. För det första kunde man inte se att de har varit i ett varmt soligt land i 5 veckor de var riktigt vita jämfört med oss. Dem bor mycket mer primitivare än ossoch verkar rent allmänt ha det mycket sämre oss. Men gänget var väldigt trevliga. Kul att möta lite nytt folk. Så vi testade öns enda dansgolv och hade kul resten av natten.
I söndags tog vi båten till Praslin och stannade där några timmar. Vi åkte lastbilsflak till en jättefin strand.
Måste nog erkänna att den var den finaste här på Seychellerna. Men snorkling här var kass, inget slår bukten där jag jobbar. När klockan närmade sig tre var det dags att åka tillbaka till vår egna lilla ö Mahe och åka hem till campen. Vilket kändes lite spännande för de nya hade ju kommit. De verkar alla väldigt trevliga. Var kul att även möte personal som fått jobba hela helgen. Kan säga att en helg i solen från morgon till kväll utan solskydd gav resultat. Personalen stod och gapa när jag kom, de såg vita ut brevid mig och då har de flesta av dem bott här över ett år, hehe.
Så det var vår helg. Vi blev alla förälskade en den lilla pytteön La Digue. En helt annan stämning än här och det var mysigt att bara relaxa. Men det var skönt att komma hem igen med batterierna fulladdade igen.