torsdag 5 maj 2011

Tre amigos. Adam, Nick och Adam
Gron skoldpadda
barbecuefest i Beau Vallon
Vy fran berget dar vi bor
Bukten dar jag bor och dyker varje dag
Har dopt henne till Pinky. Har traffat henne 3 ganger nu
Eagleray
Avskedsfesten och jag och Amelia frossar i den goda maten
Jag och Amelia njuter pa stranden
Haj som jag hittade nar jag snorklade
Vad vore en mexikansk fest utan pinata
Femte veckan betyder att det är slutet för vissa. 6 stycken för att vara exakt. Men två av dem åkte hem redan vecka 3 och
i helgen stack ytterligare 2 stycken så det är bara 2 som fullföljt sitt programm. Igår blev en dessutom hemskickad som
egentligen skulle vara här i 10 veckor. Men på grund av vissa alkohol, sex och drogproblem skickade dem hem honom. Tror inte att det var så bra att han körde rattfull och krockade precis utanför polishuset, haha. Han åker dessutom inte hem med så många trevliga minnen utan kommer nog snarare alltid minnas att Seychellerna är stället där han kanske fick HIV, vilket fått oss att tänka en del. Ganska läskigt att något som skulle bli ett livsäventyr och ett härligt minne så snabbt kan ändras till ett livsöde. Tror dock alla är lättade att han åkt.
 Så igår kväll hade vi en stor barbecue och avskedsfest i Mexikans anda. Vi hade även ett fundive tidigare på dan. Jag dök med Amelia och det var ett av dem bättre dyken. Fick se en haj jaga en fisk och sen cirkulerade han runt oss. Fick se en jättemuräna som hade kunnat svälja mig hel.
Så idag åker jag, Amelia, Simon, Vero och Adam till La digue och ska ha semester och det ska bli SÅ skönt att komma iväg
och det ska bli ganska skönt att slippa gruppen och base camp för några dar. Idag har vi städat hela campen riktigt ordentligt

Men låt mig berätta lite vad som hänt sen sist. Jag hade en toppen helg. Efter internetkafet tog jag och Amelia bussen till
Baue Vallon där det var barbecuefest på stranden. Vi tog rätt buss men fel håll, så nu har vi även sett en stor del av norra
 delen av ön, vilket var trevligt. Så när vi äntligen kom fram var festen redan igång. Japp, jag har kommit till stan mitt i veckan. Men det är för att denna vecka är lite speciell och inget är sig likt.

Dem hade grillad fisk, kyckling, griskött och som vi åt. Väldigt trevligt men jag vet inte om jag lärde känna några infödingar direkt, dem höll sig på sin sida och vi vitingar satt för oss själva.
På söndagen stack jag ut på en snorkeltur och det är nog den bästa snorkligen jag någonsin gjort. Jag hann knappt komma in i vattnet förrän jag höll på att kliva på en skölpadda som gömde sig under en sten. Sen fortsatte
turen hela dyket. Vi såg två eaglerays, ytterligare en hawkbill sköldpadda och även en grön sköldpadda, vilket var höjdpunkten för en sån har jag inte sett innan och de är väldigt ovanliga. När vi simmade tillbaka så
hittade jag även en haj. Förutom det såg jag 6 stycken gigantiska hummrar, lejonfiskar och muräner. Höll på att kissa på mig när
jag skulle fotta en triggerfish som simmade in i ett håll och gömde sig, jag efter för att fotta han när han kom ut igen så jag var liksom inte beredd att det skulle komma
ut en muräna ur hålet brevid. Plötsligt bara kom han utsimmades och jag blev ganska skrämd kan man säga.

Den här veckan har jag gjort min sista tenta och det var LIT tenta på allt sånt som inte är hårda koraller. Det gick smärtfritt och
jag hade alla rätt. Lit och sjögurkor går även bra under ytan. Det är bara några få koraller jag har kvar att bli avbockad på. I tisdags fick jag och Shelby göra vår första
survey. Ett prova på tillsammans med en lärare som gjorde samma som vi och sen jämförde vi vårt resultat. Som jag sagt tidigare är vi indelade i grupper. Jag är i LIT gruppen som ska kunna allt som finns i vattnet. De andra ska bara kunna sjögurkor, skaldjur och snäckor (ja, det känns lite orättvisst att vissa ska kunna allt och vissa knappt inget)
Vad vi ska göra är att simma ner till botten, lägga ut ett 10 m långt måttband sen ska jag anteckna varenda centimeter vad som finns under måttbandet. Vad det är för korall, hur den ser ut och vad den växer på. Ganska mycket information med andra ord. För att vara första gången gick det riktigt bra. Vi hann alla tio meter och vi hade ungefär samma resultat.
Den första metern var jag nog lite stressad och tänkte för mycket, men när jag slappnade av så gick det bra att dyka med huvudet neråt och vara still medand jag kollade på korallerna och skrev ner vad jag såg.

Men nu ser jag framemot min semester på La Digue. Har hört att det ska vara den finaste ön,med dem finaste stränderna och det klaraste vattnet. Det ska finas stora sköldpaddor på vissa stränder. Första dagen ska vi
hyra cyklar och cykla runt hela ön, vilket ska ta ca 2 timmar så förstår ni hur liten ön är, sen på kvällen är vi bokade på ett finare hotell vid havet där vi ska äta en stor buffe (risken är att vi bara kan äta pyttelite och sen blir vi dåliga eftersom vi numera är vana vid små portioner) med creolemat. På lördagen ska vi antagligen ta en dyk&snorkeltur till Coco island där det finns
sköldpaddor som inte är rädda för människor utan gärna kommer och leker med oss. Vi får se vad det bli, vi har många planer, risken finns att vi fastnar vid en strand och bara snorklar och har det bra.
Får se om jag hinner inom internetkafeet på söndag när vi kommer hem, jag tror inte det...men kanske.