lördag 28 maj 2011

Vecka 8

Det är så himla mycket jag vill berätta men ni skulle väll somna om jag blev allt för detaljerad. Men den här veckan började väldigt
annorlunda och tyvärr väldigt tråkig. Vi har hamnat mitt i en mordutredning. För en vecka sen kom polisen hit och undrar om vi sett
en kvinna som är anmäld försvunnen. Men ingen av oss hade sett henne. I måndags åkte vi ut till Terese island. Jag var boatbitch
och 8 personer hoppade i vattnet för att göra sina undersökningar. Jag och skipper Ro tittade nyfiket på hur en helikopter försökte
släcka en skogsbrand. Intressant att se hur de plockade upp vatten från havet och sen bombaderade elden med vattnet. 5 minuter
för tidigt såg vi att två dykare redan kommit upp. Så vi körde dit för att plocka upp dem och hör hur de skriker. Jag uppfattade
inte vad de skrek men jag såg på Ro´s anisktsuttryck att det inte var goda nyheter. Jag såg hur Nick och Amelia simmade så fort de
bara kunde till båten. Då uppfattade jag vad de sa. Stackars Amelia hittade ett lik när hon dök. Nick var kolugn, Amelia var ganksa
chockad. Kan inte ens föreställa mig hur jag skulle reagera att hitta ett människohuvud som legat i vattnet ett par dar. Vi åkte direkt
tillbaka till base och kontaktade polisen. Nick och Ro mötte upp dem och försökte förklara vart huvudet låg någonstans. De hittade
som tur är. Så vi misstänker att det är den försvunna flickan. Jag hoppas det för familjens skull så det vet vad som hänt. Resten
av dagens aktiviteter ställdes in. Alla gick runt på campen tysta och fundersamma. Jag och Amelia satt en stund på stranden senare
på eftermiddagen och hon mådde oförskämt bra. Det som jag mest funderar på är vart resten av kroppen finns?????

Dagarna här känns långa. Vi går upp tidigt, numera har vi ju inga lektioner längre, så vi dyker och sen är det inte så mycket mer
att göra om man inte har kitchenduty. Så i tisdags efter jag varit ute på dubbeltubsdyk hade jag hela eftermiddagen ledig och jag
börjar bli trött på att läsa och plugga på egen hand (kan numera alla fiskar också), så vad gör man.....man sticker ut på en snorkeltur.
Japp, alla tycker jag är galen som alltid snorklar. Men sen ångrar dem sig att de inte följde med när jag berättar vad jag sett.
Denna gång var inte annorlunda. Sikten var usel, så jag såg inte så mycket i början. KÄnns lite trist att sikten blivit så dålig
på kort tid. Samtidigt betyder planktonen att valhajarna är på gång. Det värsta är maneterna. Blir snart tvungen att dyka med våtdräkt
för vi blir brända konstant nu. Hade otur på snorklingen och blev bränd på hälsen och har ett stort brännmärke, ser ut som nån försökt
strypa mig. Hur som helst så simmade jag ut till Pinky och jajemen även denna dag fick jag träffa henne. Var helt salig efteråt. Jag fick simma
med henne, se när hon åt, vilade sig och det bästa var när hon simmade upp till ytan för att andas. Hon var väldigt nyfiken på mig
och simmade ända fram till mig, LYCKA!!! När jag simmade tillbaka lyckades jag simma rakt på en lemonshark:), vilket jag aldrig sett
innan. Det var ca 2.5 meter lång. Tyvärr inget foto på den, men nu vet vi att de finns i vår bukt. Personalen blev exaltherade när
hörde att jag sett den.

I torsdag hade vi en lekstund. Vi delades upp i två lag och hade ett bo där vi gömde en karta. Alla hade ett band i byxlinningen som
andra laget försökte ta och då¨är man ur leken till man sprungit tillbaka till boet och tagit ett nytt band. Det går dock ut på att
man ska försöka hitta andra lagets flagga och ta hem den till boet. Detta blev på blodigt allvar. De var inte ens i närheten att
ta vår flagga medans vi hade deras flagga men lyckades aldrig ta den till boet. Vi fick dock avbryta när chefen fick spik i benet och flera av
oss blödde (jag inkluderad, trots att jag bara vaktade vårt bo eftersom jag redan hade en blå och svullen lilltå) Vi var dock
alla överens att vi hade jättekul. Tror vi alla behövde ha lite skoj.


Jag tror aldrig att jag sett så många stjärnfall som här. En var 8:e minut. Jag har önskat mig någonting varje gång jag sett det
men än så länge har inte en enda önskan slått in.

Nu har vi äntligen fått vårt arbetsvisum vilket betyder att vi bara behöver betala lokala priser på flyg, båt och hotell nu. Vilket
betyder halva priset och ibland mer :). Så nu kan vi börja utforska öarna runt omkring oss.

Igår hade jag ännu en lyckans dag när det gäller att få se djur. Vi var på väg till dyksajten när Tai ser en delfin hoppa ur vattnet.
Första gången jag sett en delfin här, dem är väldigt skygga. Men hon simmade runt båten ett tag och vi fick lov att hoppa av båten och snorkla
och försöka se delfinen. Vi var några stycken som hoppade i. Men jag var den enda som hittade henne och lyckades följa efter henne.
En stor delfin som simmade ner i djupet men kom tillbaka igen. Fick tyvärr ingen bild på henne, men jag fick simma en stund med henne,
så jag är helnöjd. På kvällen åkte de flesta in till Beau Vallon för de ska göra sin rescuediverkurs. Bara jag och mina kollegor på dykshopen som gör det vecka tio.
Så vi har haft en mysig fredagkväll med en massa god mat.

Idag tar vi flyget till Bird Island. Vi är Simon, Adam, JOhn och Vanessa. En liten ö med bara ett resort.En himla massa fåglar och
världens största landsköldpadda och fantastisk dykning. Ska bli härligt att ta lite semester och bo på fint hotell och äta en massa
mat och bara umgås med en liten grupp människor.

1 kommentar:

  1. Waow shitt vad det händer grejer!!!! O waow vad du fpr ditt livs mest fantastiska upplevelse!!! Waow waow waow!!!

    SvaraRadera