fredag 15 juli 2016

MAGISKT DYK PÅ THE PIT


Innan vi åkte till frukosten kollade vi stranden och precis utanför vår lägenhet såg vi spår efter sköldpaddor som lagt ägg. Idag var det öpnna cenotes med ljuseffekter som gäller. Tyvärr var det ganska mulet men vi hoppades att det skulle bli lite solljus trots allt. Vi började med Casa Cenotes som ligger väldigt nära havet. Väldigt öppen cenotes med mycket mangroove rötter som man simmar under. Mycket fisk som simmar mellan rötterna. Trevligt dyk. Sen åkte vi till The pit som är Nats favorit. Egentligen bara ett stort och djupt hål. Igen har vi turen på vår sida. På ytan lägger jag mig i solljuset och det ser ut som strålar från botten lyser rakt upp mot mig, skithäftigt. Dyket börjar inte så bra efter några meter får jag problem med öron och kan inte tryckutjämna. Får gå upp lite och plötsligt gär det. Går sakta ner igen men igen så funkar det inte. Blir jättefrustrerad vill ju inte att öronen ska hindra mig att göra detta dyk. Fick gå uppåt igen och tillsist poppade till i öronen och nu kunde jag gå ner till trettio meter där på botten ser vi ett dött träd som ligger inne i edimma av ljusblått sken som är vätesulfit. Med andra ord giftigt och vi får vara försiktga att inte få in det i munnen eller i masken. När centoses rasade ihop och öppnades upp rasade sten ner till botten men även ett vildsvin som vi fick se skelettet av. Här fanns stora stalaktiter som var imponerande att se. Även fosiller fick se. Till exempel ett fågelbo som ärca 40000 år gammalt. Fast det häftigaste var solljuset som strålade ända ner till tretyio meter, så vattnet är verkligen kristallklart. Efter dyket var Nat alldels till sig. Hon hade aldrig varit med om liknande ljus här tidigare och dessutom var vi helt ensamm under hela dyket. Det var verkligen ett magiskt dyk. Det kändes som man var i en science. fiction film och man bara väntade på att en alien skulle beamas in i ljusskenet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar