fredag 8 juli 2016

MANATEES


Så var det dags för lite dykning. Sex dykare plus tre i personal åkte ut. Först var det en trevlig båtfärd men så fort vi kom utanför revet var det rejäla vågor, så det var lite spännande att få på sig utrustning. Är så glad att dem här hade verktyg som passade min dykdator så jag kunde byta batteri, är inte en bra känslan när den inte sitter på armen. Första dyket var inget speciellt.

Fina svampar och koraller men ingen fisk förutom drakfiskar som vår ena guide fiskade upp. Dem är ett problem här, förökar sig mycket och äter upp allt som finns. Så dem fiskas upp och äts eller används som krokodil mat. Vi körde vidare till nästa ställe där det finns en minimal chans att få se manatees, även kallat sjökor. Har ju sett sånna från en båt men aldrig under ett dyk. Visste inte ens att dem fanns här, så den chansen var vi tvugna att ta. Vi bestämde att stanna på stället där de kan finnas under hela dyket medans de andra bara cirkulerade en stund och sen simmade vidare vilket dem nog ångra. Under 45 min såg vi inget mer än sand. Men sen såg jag Tomas vinkade febrilt, försökte få Jörgens uppmärksamhet men lyckades inte så då simmade jag till Tomas så fort det bara gick. Där var dem, fyra stycken sjökor som vi fick simma runt med en stund, ren lycka.



Vi simmade tillbaka till Jörgen och vår guide och det var dags att gå upp till ytan efter 60 min. På ytan berättade vi vad vi sett och ingen trodde på oss. Särskillt inte när vi sa att dem varit fyra. Tur att jag fick hyffsade bilder vilket nog sved för vår mäster fotograf med proffskameran mot min lilla amatörkamera. Fast huvudsaken är ju att vi såg dem!!!. Sen blev det lunch och lite siesta och en lugn eftermiddag. På kvällen fick vi en liten genomgång om dem närmsta tre dagarna som vi ska åka ut till Chinchorro och bada med krokodiler och dyka lite. Ska bli så kul men samtidigt lite pirrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar