fredag 8 juli 2016

VALHAJ


Klockan åtta var jag vid dykshopen och så redo att få åka ut till valhajarna. Tog dock en stund tills vi satt på båten och åkte ut norr om ön. Vi var tio stycken förväntas fulla snorklare som fick åka snabbåt ut mitt ute i ingenstans vilket tog ca 90 minuter. Vår guide gav oss en lång och utförlig briefing. Jag hade förväntat mig många fler båtar men även många fler valhajar med tanke på vad jag hört av andra som varit där dagarna innan. På med all utrustning och jag parades ihop med mexikanaren Hector som nog inte var van vid hav eller snorkling. Vi var först i men det var mest stress och fick simma som idioter för att hinna ikapp och vi simmade mest ihop med varandra. Fick en skymt av en valhaj och sen blev vi uppslängda på båten och det var dags för nästa par. Blev nästan besviken, var det bara korta skymtar vi skulle få se? Det tyska paret verkade få se lite mer vilket gav mig lite hopp. Dem amerikanska damerna hade strul med snorkel och en amerikansk biffig man blev andfådd direkt. Min partner blev sjösjuk och klarade inte av att hoppa i så amerikanskan och jag fick hoppa i tillsammans. Nu fick jag tid och simma nära en länge. Jag och valhajen simmade ifrån min guide och partner vilket jag sket i. Var toppen att ha valhajen för sig själv.


Man får simma mycket och fort vilket gör att det är nästan omöjligt att ta kort, dessutom är man så nära dem så det blir inga helkroppsbilder direkt. Tillslut blev jag ganska trött så jag simmade tillbaka till båten och det var värt att få sig en liten tillsägelse. Vid det här laget var sju av tio sjösjuka och vi var då bara tre som fick hoppa i gång på gång. Så jag fick mycket tid med världens största fiskar. Bästa snorklingen var den sista med Paul. Valhajen kom simmades underifrån och rakt mot oss och hade inga tendenser att flytta på sig. Det enda man ser är en gigantisk mun komma farandes emot sig.


Nöjda hade vi den långa vägen tillbaka när de flesta kräktes eller låg däckade. Jag var den enda som nöjt satt och käkade mackor. Vägen tillbaka fick vi se tre delfiner. Nära Isla Mujeres gjorde vi ett lunchstopp. Medans kaptenen/kock gjorde iordning en riktig god ceviche fick vi snorkla på ett rev. Jag är väll lite bortskämd för jag kallar inte det för ett rev. Dessutom var vi alla tvungna att snorkla i grupp och ha flyttvästar på oss. Trams, det kallar jag inte snorkling. Men fick iallafall se ett gäng bläckfiskar och många barracudas.

En hel dag på havet och en massa simning tog ut sin rätt så efter en dusch slumrade jag till. Vaknade av att det knackade på dörren, där stod Paul och Lisa från dagens utflykt som bor på samma hotell. De hade luskat ut mitt rum och undrade om jag ville hänga med ut för kvällsmat, vad gulligt av dem. Så vi gick till et hak med plaststolar ute på stranden och åt goda kalamaris och fisk. Sen gick vi till hotellet och kollade Pauls filmer från dagen. Han hade filmat mig med valhajen :-). Vi sa godnatt men bestämde att åka ut på utflykt tillsammans nästa dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar