söndag 12 april 2015

AVSLUTAR PÅ LEMBEH

Efter två veckor i paradiset på Kri Island åkte jag vidare till Lembeh Island. Här ska dykningen vara helt annorlunda. Botten består av svart sand och jag har hört att det ska vara fullt med skräp :(. Så varför åka hit tänker du?! JO, har ska finnas bästa mikrodykning.

Hur som helst, jag fick ett varmt välkomnande på ön och fick en stor stuga för mig själv på en kulle med fantastisk utsikt över en bukt, där det var badförbud pga box jellyfish.
Utsikt från mitt fönster

Första dagarna hade jag sällskap av andra svenskar men sista dagarna var jag helt själv med en massa personal på resorten, väldigt lyxigt. Hade min egna privata dykguide.

Hur var dykningen då? Fick värsta chocken när jag hoppade i första dyket, allt jag såg var just svart sand och massa skräp och inget som växte och inte en fisk. Suck tänkte jag, varför åkte jag hit. Men jag hade en fantastisk guide som genast hittade otroligt konstiga och häftiga varelser. Vissa bara ett par millimeter stora och väl kamouflerade. Fattar inte hur han hittade allt. Åååååå, vad jag önskar att jag hade m in kamera nu. Mina fyra dagars dykning här var fantastisk. Jag har sett stora sjöhästar, minsjöhästar på bara ett par millimeter, massor med olika sorters frogfish, äntligen fick jag flamboyant cuttlefish som är en ny favorit. Jag fick se en som var nykläckt. Fick se en som sköt ut sin långa tunga och tog ett byte. Jag har sett massor med bläckfiskar, dock tyvärr inte mimic men wonderpussen är ganska lik. Har var miljontals puffer fiskar, och gigantiska mandarinfiskar som dessutom visade sig dagsljus. En massa olika nakensnäckor. Efter varje dyk var jag lika exalterad. Hade dock en traumatisk upplevelse. Jag och en finska dök ihop och guiden visste hur vi båda älskar bläckfiskar. Dagen innan var vi på en dykplats och såg en wonderpuss, en liten vacker bläckfisk som jag följde hela dyket. Vi hittade samma bläckfisk idag och detta är en art som det inte finns jättemånga av. När vi bara satt på botten och tittade på den så kom vår guide med en skorpionfisk och satt den bredvid bläckfisken. Ånej, tänkte jag direkt, den kommer ju äta upp bläckfisken. Men det gjorde den inte, den bara satt där och såg ful ut. Trodde bläckfisken skulle fly men nä, den var dum nog att stanna och han till och med använde ett par av sina armar och kände på skorpionfisken. Tydligen tyckte vår guide att det var tråkigt så han puttade skorpionfisken ännu närmare bläckfisken. Det tog en halv sekund för fisken att öppna sitt gigantiska gap och attackera bläckfisken och sluka den hel li ett nafs. Jag och finskan blev som sagt chockade och vi var helt tysta när vi kom upp på båten. Det där var inte ok!!!!!Att saker blir uppätna i vattnet är ju en del av naturen men man behöver inte forcera fram det för att man tror att turisterna vill se på lite action.
Min stuga är den längst ner till vänster
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar