söndag 12 april 2015

UKRAINA


Även om jag älskar dykning så har jag bestämt mig för att göra lite annorlunda semestrar detta år. När jag berättar för vänner vart jag ska så ser det väldigt skeptiska ut och jag har fått höra att jag är galen och folk har frågat om jag har dödslängtan. Lite överdrivet om ni frågar mig. Först ut är Ukraina och Tjernobyl. Det råder ju krig i Ukraina men jag och mitt resesällskap Barbro har kollat runt om kriget är ett problem i Kiev och vi har fått samma svar överallt, NEJ. Så vi beslöt oss för att åka och det ångrar jag inte. Vi kom fram till Kiev på eftermiddagen och fick ett varmt välkomnande av vår guide/chaufför som var överlycklig att få ta hand om turister, det var tydligen första gången detta år.  Vi började med en stadstur i Kiev. Det blev mycket kyrkor och monument. Kiev är en trevlig stad med stora paradgator och många fina gamla hus. Här är mycket minnen från alla tråkigheter och uppror som skett i detta land.

Vi började men en ortodox kyrka som vi gick in i och som hade en gudstjänst. Lite annorlunda i dessa kyrkor är att det inte finns bänkar att sitta på utan folk kommer och går, tänder ett ljus och ber.

Vidare till Golden gate som är en del av den gamla stadsmuren


 
Vi åkte vidare till Sofiakyrkan
 
 
Nästa stopp blev torget där det var ett uppror för ett år sedan där de protesterade mot korrumperade politiker. Många människor blev skjutna av krypskyttar som fanns uppe på en av de höga husen. Människor som dog blir hedrade med blommor längst gatan där de dog.
 

 
 
Vi avslutade dagen med en mycket god måltid som sköljdes ner med väldigt god ukrainsk öl.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar