fredag 20 januari 2012

Dag 5 – Masajby

Idag var det dags för ett besök i en masajby. Ångrade väldigt snabbt att jag gick i flipflop för hela byn var full av kobajs. Man mer eller mindre gick i bqajs hela tiden, bara försöka hålla undan från dem nyaste. Detta lockade så klart till sig miljonttals flugor, det var faktiskt ganska äckligt. Vi fick se masajgubbarna dansa, eller mest var det en massa hoppande och kvinnorna sjön och dansade dem med.


Vi fick se hur de fixade eld och besöka ett masajhus. Husen består av en del för dem små djuren och en del där de eldar och sover. En masaj kan ha upp till 6 fruar och varje fru får då sitt eget hus och så byter mannen hus varje dag. Fast de flesta man pratade med hade bara en fru.



Vi fick även ta ett besök i skolan med. Efter lunch var det dags att åka tillbaka til Nairobi. En av våra bilar hade lite problem så vi fick stanna en hel del och vänta tills den kokat klart. Men det var kul för vi stannade i en by där det nog inte var så vanligt med mzungos. Jag tog lite kort på barn och visade sen korten för dem och de tyckte det var jättekul. Jag blev väldigt populär och hade ett helt hav med barn runt om mig.



Vi kom tillbaka till campingen ganska sent så det var bara att kasta sig i en taxi och åka och shoppa frukost, lunch och middag för de nämaste dagarna. Först slängde vi oss mat för att hinna in i affären innan de stängde. Börjar minnas hur stressigt det kan vara att vara matansvarig. Fick hjälp av chaffisarna som var duktiga på att kvickt hämta det jag behövde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar