tisdag 24 januari 2012

Dag 9- Zanzibar

Ännu en ganska tidig morgon för att vi skulle vara säkra på att hinna till färjan trots köbildningar i storstaden Dar es salam. Vi skulle hämta vår biljetter halv nio och åka en timme senare. Det gick bra på vägarna första kvarten, men sen sa det stopp. Köerna stod alldeles stilla och vi såg hur klockan gick. Martin gjorde en fuling och körde bredvid kön och snälla afrikaner släppte in oss igen när vi skymtade poliser längre fram , men där tjänade vi nog en halvtimme, vilket vi behövde. För vi kom inte fram förrän nio. Som tur var i Afrika så är ju inget i tid och båten gick inte förrän tio. Båten över tar ca 2 timmar och det var helt underbart att vara på sjön igen och sitta på en båt....allt som saknades var dyktuberna. Trots att Zanzibar är Tanzania ska man ändå fylla i papper och få en stämpel i passet, så det tog ju sin lilla tid. Vi hoppade i hotellbussar och kom ca 1 km innan den gick sönder. Vad är det med bilar här i Afrika. Det blev ett allmänt jubel när alla såg våra bungalow som ligger precis vid havet, helt ok utsikt liksom. Rummen har fina toaletter som går att spola och duschen har varmvatten, värsta lyxen med andra ord. Tror jag ska stanna på min veranda hela eftermiddagen och kvällen. Många ska åka in till africa house där man kan dricka dyra drinkar och kolla in solnedgången, men jag tror den är lika fin här faktiskt. Är lite seg efter många tidiga morgnar och inte mycket sömn. Får ta igen festandet en annan kväll.

1 kommentar:

  1. Hahaha.... Jag kan inte sägavad jag skrattar åt.... !!!! ;)

    SvaraRadera