torsdag 14 maj 2015

DMZ - demiliteriserade zonen

Kaesong var hela Koreas huvudstad för tusen år sedan och idag ligger det nära gränsen mellan nord och syd och en av orsaken att vi är här. Kunde se tecken på att det är en gammal stad. Kollade in en stenbro vid en fin park där det satt ungdomar under paraplyer och målade. Kaesong är känd för sin gingseng, det ska vara den bästa. Får väll se om teerna jag köpte är mirakelkurer eller inte.


Vi gjorde ett besök på Koryomuseet som representerar det forna Koryo-dynastin historia. Det var ett centrum för studier i konfucianism och vi fick se 1000 åriga föremål. Dag för gränsen och ingenmansland mellan nord och syd. Fick en guidad tur av en man i uniform. När vi gick runt i området hände nått väldigt oväntat, vi mötte en annan grupp och i denna grupp såg jag ett bekant ansikte. Martin som jag rest med i Centralamerika är också här i Nordkorea. Haha, världen är verkligen liten. Vi kom till själva gränsen där det står blå och gråa hus.
Halva delen av husen är i nord och halva i syd. Idag var vakterna på gott humör så vi fick gå in i husen, vilket är ovanligt.
Halva jag i nord och halva jag i syd
Vi fick till och med ta kort med militärerna.
Nått så ovanligt som en leende i militär i NordKorea
Vi kunde se in på sydsidan och där var det inte en människa, lite skumt. I sydkorea finns det ca 30000 amerikanska militärer och detta känner nord som ett stort hot.
Under kriget så bombades dem flesta byggnader men här i Kaesong så överlevde en del av staden så här har man chansen att få se hur husen såg ut innan Andra världskriget.
Vi åt lunch i det gamla området, men det var ett typiskt turistställe där vi var. Vi fick inte lov att gå i kvarteren där det bor människor. Vi gick upp på en kulle och fick se kvarteret från ovan.

Dags att lämna staden och styrde kosan mot bergen och kom ut på grusvägar. Här uppe i bergen fanns det gravplaster. Ser ut som små runda kullar där det ligger enkung och drottning. Ligger i ett väldigt fint område.
Vi åker vidare till Sariwon, där vi gick upp på en höjd och hade fin utsikt över staden.
På vägen ner mötte jag ett gäng barn och de var väldigt nyfikna och glada och hade inga problem att bli fotade. Jag visade dem bilden jag tog och det var uppskattat av barnen men inte lika uppskattat av Mrs Lee som skrev ett par ord och på bara ett par sekunder såg jag inte skymten av några barn.
En stund senare får Mr Cha problem med upprörda män som sett nån av oss i gruppen ta kort på människorna som går och cyklar förbi oss. Vi blev påminda att  vi har regler att följa och gör vi inte det kan våra guider som verkligen gör allt för att vi ska hade bra kan råka illa ut.

Dags att hoppa in i bussen och skumpa tillbaka till Pyongyang och gå på en bbq duck restaurang. Man grillar sitt kött själv och sen rullar man in det i salladsblad och sköljer ner det med risvin. Mycket gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar