torsdag 14 maj 2015

Försökskaniner på Taedongfloden

Började morgonen med att åka till konstmuseet vilket inte intresserar mig så jag frågade lite försynt om jag fick stanna utanför och de förvånade mig med att säga att det är helt ok. Jag måste skött mig väll för jag får gå helt fritt på Kim Il Sundtorget utan ett vakande öga från en av våra guider. Skönt med lite egentid och kunna reflektera dessa hektiska dagar. Här kör vi sevärdheter på löpande band. Svårt att få riktiga intryck. Men nu kan jag i lugn och ro skåda det stora torget. Framför mig ser jag det stora biblioteket som ser ut som ett lite asiatiskt palats och det hänger två tavlor på två leende fd ledare. Bakom mig har jag floden och på andra sidan ser jag det höga Juchetornet med den röda flamman. och jag ser hur det står raka fina led med människor som viftar med röda flaggor och övar inför den stora uppvisningen imorgon här på torget för det är 1 maj vilket är en stor helgdag här. På torget ser jag ett stort gäng kvinnor med samma blå tränings outfit och kör morgongymnastik. Märks att det gjort detta tidigare för de gör alla samma rörelse samtidigt. Från ingenstans kommer kvinnliga militärer marscherandes på torget. I högtalarna väller det ut marschmusik.
I ett hörn skymtas en byggnad s om ser ut som en raket vilket är ett lyxhotell dem byggt på i många år men aldrig blir klara med. Pengar och teknologi saknas. Är som sagt förvånad att jag får röra mig fritt idag för annars verkar våra guider ha fullt upp att ha koll på oss alla och vart vi befinner oss och vad vi tar kort på. Ser hur flera av oss nästan blir lite upproriska av oss med alla regler som gäller och vi tänjer på gränserna och gör små regelbrott lite då och då. Vårt schema är verkligen fullspäckat varje dag men vårt program ändras också precis hela tiden vet aldrig riktigt vad som ska hända under dagen, fast det är j u lite spännande. Nu är det iaf Nampo som står på schemat. Så fort vi kom till hamnstaden åt vi lunch. Det bjöds på ostron och musslor, så gott!!! Tyvärr också kareokesång på högsta volym och de ville liksom aldrig sluta sjunga.

Vi har fått äran att få åka en båttur på taedongfloden till en damm för allra första gången för nån turist. Var väldigt skönt att vara ute på vatten och känna vinden i håret. Två timmar senare var vi framme vid dammen som var 8 km lång.
Vi fick se en film hur det gått till att bygga och givetvis var det den stora ledaren som stod för alla lösningar för att klara av att bygga det. I juli och augusti används slussarna för att kontrollera vatten nivån.
 
 
På väg tillbaka till Pyongyang stannade vi till på ett kollektiv. Vi trodde vi skulle få se lite hur de sköter sina åkrar och odlingar och kanske få träffa lite bönder. Vilken besvikelse det blev. Fick en guidad tur i ett museum som var rena hyllningen till ledarena och hade ingenting med skördar och odlingar att göra. Sen fick vi buga igen vid ett gigantiskt monument.
Vi fick en halv minut i ett växthus att titta på lite persilja och tomater.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar