torsdag 14 maj 2015

DAGS ATT TA FARVÄL TILL NORDKOREA

Japp, idag är det dags att lämna Nordkorea för att åka vidare till Sydkorea med ett litet stopp i Peking och säga hejdå till största delen av gruppen. Men innan vi åker till flygplatsen har vi två stopp. Vi börjar med att åka tunnelbana. Av dem 17 stationerna så åkte vi sex av dem. Den första tunnelbanestationen vi gick ner i var väldigt fin med fina lampor i tacket och utsmyckningar.

Vi åkte en station och hoppade av och det visade sig vara en nästan ännu vackrare station.

På stationen finns det tidningar utsatt som alla kan läsa. Antagligen enda chansen för folk att få lite nyheter och jag kan tänka mig vilken typ av nyheter.

Efter fyra ytterlilgare stationer gick vi av och upp tillmarknivå igen och där stod triumfbågen. Ännu en byggnad för att hedra Kim Il Sung och invigdes på hans 70 års dag. Består av 25500 granitblock. Varje sten ska representera varje dag i presidentens liv. Givetvis är denna triumfbåge högre än den i Paris.

Innan vi åker vidare gör vi ett toastopp och inte mycket till privatliv här. Dörren har ett fönster ganska långt ner så man syns ganska tydligt ut vilket vi tycker är jättekul och tar bild. Då kommer en arg kvinna och säger att vi inte får ta kort och hon går sen ut och skäller ut våra guider också.

En bussfärd på en timme till en stad med en science-skola som vi får besöka. Vi besöker en klass där de lär sig engelska och Thomas i vår grupp går fram och presenterar sig och får sen svara på en himla massa frågor. Verkligen alerta elver. Vi fick sen följa med ut på skolgården och se när de har rast. Inte riktigt som raster här hemma. De hade lite gymnastik och sen sprang de in i skolan igen.

Efter en lunch åker vi till flygplatsen och vi får våra pass och flygbiljetter tillbaka. Surprise surprise, jag får inte min bok tillbaka. Flyget till Peking tar 2 timmar och vi åker direkt till ett fint hotell och har en avskedsmiddag för vi är bara åtta som åker till Sydkorea tidigt imorgon, de andra åker hem. Så det blir en massa god mat och sen avskedkramar.