tisdag 30 april 2013

Knepigt med jobbsökande


Det där med att söka jobb har visat sig vara knepigare än jag tänkt mig. Saker och ting har ändrats en del sen jag va arbetslös sist. Det vill säga de få månader efter jag slutade högskolan 14 år sedan. Då fanns arbetsförmedlingen och jobbannonser i tidningen. Nu har jag inte bara platsbanken som arbetsförmedlingen har, vilket jag förstod ganska snabbt. Idag finns det en himla massa olika jobbsajter. Men som om inte den djungeln vore nog så har alla företag egna flashiga websidor där de annonserar ut sina nya tjänster som inte arbetsförmedlingen fått nys om. Så med andra ord behöver jag vara ganska insatt i alla företag som finns och kan tänkas ha ett utvecklingslabb och behöver en kemist. Behöver jag ens säga att jag lägger ner väldigt mycket tid fra mför datorn just nu och letar jobb. Visst finns det jobb där ute, det gäller bara att hitta dem. Tyvärr har en så länge alla mina jobbsökande inte givit nått större resultat. Typ samma dag blev jag erbjuden två sommarjobb och givetvis exakt samma veckor. Vågar jag tacka nej till ett tillfälligt jobb för att jag hoppas få ett riktigt helttidsjobb. Tänk om jag tackar ja till ett av jobben och sedan lyckas få ett heltid och då inte kan tacka nej till sommarjobbet och förlorar ett riktigt för de inte vill vänta. Det är första dilemmat och fundering. Mitt andra är, bör jag ta det ena jobbet som är betydligt mindre betalt men ger mig en fot in i företaget jag jobbade på tidigare och kanske ger mig en liten chans att få fortsätta jobba där. Eller ska jag ta det andra jobbet som ger mig en tjockare plånbok dessa veckor och jag får återvända till Afrika och kan skriva reseledare i mitt cv. Ja, det är inte bara att söka jobb, utan mycket funderingar längst vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar