onsdag 1 augusti 2012

Drakberget


Sista dagen i sapa är på egen hand. När jag öppnar dörren möts jag av solsken och blå himmel och jag får äntligen se min vackra utsikt.
WOW, det är bland det finaste jag sett. Har hört rykten om en vacker park i närheten av hotellet. Försöker hitta det men går åt hel fel håll. Möter kvinnan som hjälpte mig nedför berget igår och hon visar mig vägen. Jag börjar med att gå till orkideträdgården. Men måste vara fel säsong för det är inga blommor. Kommer till en utsiktspunkt där jag kan se bergen och hela staden. Det är om möjligt ännu finare utsikt. Promenerar i stenskogen där man både får krypa och klättra. Jag sätter mig i en av trädgårdarna i hammock och bara tittar på folk och undrar varför de i sån fin trädgård fördärvar det fina med att sätta dit Musse pigg och katten Tom bland blommorna. Men de lokala besökarna verkar uppskatta det mycket för det är det enda dem tar kort på.
Hade ett par timmar till att ta död på innan det var dags att ta nattåget tillbaka till Hanoi. Jag är inte museum typen däremot tycker jag det är kul att gå på olika massage, det är ju dessutom så extremt biligt så jag lägger hellre pengar på det. Så jag gick på massage. Har gått på flera olikaställen i asien och ingen massage har varit den andra lik, så även denna gång. Det kändes faktiskt skönt efteråt men under tiden undrade jag ibland om jag befann mig i en boxningsmatch. Först drog han mig i håret hårt. Sen slog han mig riktigt hårt på rygg, huvud och lår. Nja, det är nog inte en massage jag provar igen. Tågfärden tillbaka gick bättre, delade kupe med tresnarkfria människor och sov riktigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar