onsdag 29 augusti 2012

På vägen till Kratie


Så har jag haft ännu en spännande dag på kambodjas vägar. Först en tråkig bussresa från Sihanoukville till Phnom phen i sex timmar. Där skulle jag byta buss. Men det visade sig vara en bil istället. Bra tänkte jag och tyckte dem första två timmarna var bekväm med bara tre personer i baksätet. Men sen stannade vi en stad och väntade ganska länge. Anledningen var att ytterligare tre personer skulle in i bilen. I nästan 20 mil satt vi åtta vuxna, änniskor i en bil. Plötsligt saknade jag bussen, där har jag iaf ett eget säte. Nu trängdes jag med fyra personer och kunde inte röra mig. Det kan jag kanske ta. Men blev något orolig när föraren delade sitt säte med en passagare. Dem var alltså fyra personer även fram i bilen. Landskapet och husen bytte skepnad ju längre norrut jag kom. Fortfarande platt landskap. Men risodlingarna byttes ut mot Mekongfloden och fruktträd. Överallt syns mangoträd, papaya, durian, pomelo och andra spännande fruktträd. Husen är byggd på pålar. Antagligen under regnsäsongen är där fullt med vatten. Nu använde dem utrymmet som garage eller så var deras kor och grisar fastbundna där. Vissa välkomna skuggan med att ha .hängmattor. Tillslut kom jag iallafall fram till den lilla staden som ligger vid Mekong floden. Hitåker turister för att se dem ovanliga Irrawaddy delfinerna. Förr fannsdet många av dem men Polpot dödade inte bara människor utan även delfiner. Ser hur solen går ner och himlen sprakar i olika färger. Äter en Lao Lac som är bland det godaste jag ätit på min resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar