onsdag 1 augusti 2012


Innan jag åkte till Vietnam berättade resenärer som varit här att norra vietnam så är folket inte direkt vänliga och de gör allt för att lura korkade turister på pengar. Jag börjar förstå vad dem menar. Gubben på hotellet som ville sälja utflykt till parfympagodan sa 25 dollar. Jag gick runt till andra försäljare och de hade samma pris. Så jag valde hotellet eftersom jag nu bor där. Men när jag sa att jag ville åka då kom han på att han glömt en avgift och ville ha sju dollar mer. Reste mig direkt och sa att jag åker med andra. Då började han dilla om att han körde kvalite resor med fina bussar och jag fick två flaskor vatten. För sju dollar kan jag köpa många lite vatten, den kommentaren var inte populär och nu har hans leende bytts ut mot ett mer argsint ansikte. Sen ville haninte att jag skulle gå ner för berget utan ta linbanan, för det är sååååååå långt att gå (( det tog 20 min ).Blev trött på hans dividerande och började resa mig igen, då gav han med sig och han blev nog förvirrad av all räkning så jag fick det för 22 dollar. Jag tog en cykeltaxi för det började plötsligt ösregna och vi kom överens om ett pris. Men vägen han tog var det översvämning på så det gick inte cykla där. Då ska han plötsligt ha mer betalt för att han måste cykla vägen bredvid som inte är längre. Jag vägrar och han stanar cyklen och vägrar cykla. Jag hoppar av och han vill ha pengar. Jag är inte vid mitt hotell så jag vägra. Tillslut cyklar han mig. Det värsta är idag när jag tog en taxi från tågstationen till hotellet. Jag vet att det kostar ca 65000 dong för det betalade min guide när jag åkte andra hållet. Jag frågar om han vet vart hotellet ligger och han nickar ja. Borde förstå att han inte hade en susning. Han körde till gamla stan där de flesta bor och började peka åt olika håll och på olika notell. Det slutar med att jag får visa han vägen. Han vill nu ha 170000 dong som det står på taxametern. Alltså tre gånger så mycket som min guide betalade till tågstationen. Jag sa att jag inte tänker betala för hans felkörning och sa vad det egentligen kostar. Han leende från stationen är nu utbytt till, svarta ögonen och skrik. Han blir bara argare och argare när jag vägrar betala så mycket för hans felkörning. Tyvärr har jag ingen växel och bara en stor peng så klart vilket han försöker norpa men jag håller hårt och väntar på att få tillbaka rätt växel. Han förstår att jag inte kommer ge mig och skriker ännu mer och börjar hota om polis. Jag förstår ju att dem icke engelsktalande poliserna kommer ge taxichauffören rätt så jag säger att vi kan gå in på hotellet så ser vi vilket pris dem säger. Då tittar han argt och slänger pengarna på mig och skriker antagligen fula ord. Så jag är lite trött på hur de ljuger om att de vet vart dem ska och att de ändrar pris eller kör längre och försöker lura oss. Folket är inte alls vänliga som de var i malaysia. Hoppas det blir bättre längre söderut. Hur som helst, efter nattåget tog jag buss, båt och buss och bor ni i Cat ba i Halong bay. Har ett rum med fin utsikt. Imorrn ska jag hitta en resebyrå som kan ta mig it på segling i två dar, tänkte att det kunde vara ett trevligt sätt att fira sin födelsedag på. Så i orrn kollaresebyrå och spendera resten av dagen på stranden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar