onsdag 29 augusti 2012

Irrawaddy delfiner


Spenderade min förmiddag på ett cafe och läste en bok och snackade men ägaren som var en engelsman. På eftermiddagen var det dags för en flodtur för att försöka hitta delfiner. Men först bar det 15 km på en moped. Har försökt undvika dessa mopeder och alltid tagit tiktuk istället. Men idag jade jag inget val. Han körde som om han stulit moped. Vägen var ganska ojämn så jag hade lite problem att sitta kvar påmopeden för jag hade inga riktiga fotstöd och ingen bra ställe att hålla mig. Sa åt honom att sakta ner. Men han babblade en massa till svar och tillslut förstod jag att han. försökte förklara att vi hade brättom för delfinerna kanske i nte visade sig efter klockan. Jag har då lästmig till att sen eftermiddag är bäst tiden. Föröskte förklara att jag hellre överlever och missar delfinerna.
Fick min egen båt som tog mig ut på Mekongfloden. Jag spanade allt vad jag kunde men inga delfiner. Gjorde inte så mycket för turen var väldigt trevlig. Det brunrosa vattnet med småöar överallt var väldigt vackert. Fiskare kastar in nått som ser ut som stora håvar för att fiska.
Jag ser nått som hoppar i vattnet. Ja, där hoppar den igen. Min första delfin. Säger till kapten men han ignorerar mig och kör vidare. Det dröjer dock inte länge förrän jag ser två till, nu verkar kaptenen bry sig. Vi kör dit och stänger av motorn. Jag ser flera delfiner som simmar runt oss. Det kommer riktigt nära,simmar iväg och kommer tillbaka. Googla Irrawaddy. delfin, de har ett väldigt speciellt utseende. Tyvärr svåra att få deras huvud på bild, fick bara deras pyttesmå ryggfena. Såg hur himlen började svartna mer och mer. Dags att ta sig tillbaka. På bara några sekunder började det blåsa upp och det kom höga vågor. Då händer det som inte får hända. Motorn börjar krångla. Kaptenen öppnar tanklocket och suger in luft. Okej, så storm, dålig motor och nu en kapten hög på bensinånger. Hur ska detta sluta. Motorn gick igång och körde tiometer innan den stannade igen. Så höll vi på ett tag innan vi tillsist nådde land. Nu var vu ju en bit från där vi startade men fick skjuts av en scooterförare. Så fick jag även prova på att sitta tre personer på en scooter. Sen vardet bara att sätta sig på den andra mopenden tillbaka till Kratie. Fast nu hade han inte bråttom och jag kunde njuta att åka igenom småbyar och se hur de levde i sina tråhus på pålar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar