fredag 16 september 2011

Dubai

Det är nog första gången på länge som jag kommer till ett land där jag inte behöver fylla i ett enda papper på alla mina uppgifter om mig själv och hur länge jag ska besöka landet. Jag visade mitt pass och fick en stämpel, thats it. Höll på att göra en tabbe det första jag gör. Det står taxibilar utanför som jag tänkte ta. Det kom en man och frågade om jag ville ha en taxi och jag frågade hur mkt det kostade. Han sa 120 pengar. Har ju ingen koll på vad det kostar när man kommer till ett land för första gången så jag följde med honom. Men han gick förbi taxibilarna och gick in i ett garage. Jag frågade om det var en riktigt taxi och han mumlade att de som stod vid exitdörrarna var för buisnessmen. Började ana ugglor i mossen så när han bad mig att vänta medan han hämtade bilen sprang jag tillbaka till dem riktiga taxibilarna med taxameter och det visade sig bara kosta 40 pengar. Där ser man....även en resvan person kan nästan bli lurad.

Bor på ett jättemysigt litet hotell med en fin innegård. Hade eftermiddagen på mig att utforska staden så jag tog en väldigt dålig karta och försökte hitta en souk som skulle finnas här. Hittade två andra dåliga kartor och souken ligger på olika ställen på alla kartor. Så jag gick och gick och gick i 40 graders värme och hittade allt annat men inte souken. Det visade sig att jag bor precis bredvid haha. Det var ingen marknad eller basar som jag hade tänkt mig. Så jag tog en båttaxi över floden som jag bor precis bredvid och där fanns en gammal souk med små trånga gränder. Köpte lite nötter. Tog sen båten tillbaka och såg en jättefin stor röd sol som snabbt sjönk ner i havet.


Måste säga att jag är lite förvånad. För alla har sagt till mig att Dubai är så dyrt. Nästan ångrade att jag skulle hit för jag tänkte att jag nog inte har råd. Båttaxin kostar 2 kr, en stor påse nötter kostar 20 kr, min middag bestående av två små kebabrullar en jättestor god mangobanansmoothie och en stor flaska vatten kostade 40 kr, taxin kostade 80 kr.

jag trodde jag var vann vid värme, men över 40 grader i en storstad är nästan olidligt. Nästan svårt att andas. Inte ens nu på kvällen är det skönt ute. Så efter en svettig promenad var det faktiskt skönt att komma in i mitt kalla rum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar