fredag 16 september 2011

Världens högsta och största

Igår planerade jag jag mina dagar här och kom upp med en bra plan tyckte jag. Efter en frukost som mest bestod av sötsaker var jag redo att ta metron till emirate varuhuset och kolla in skidbacken. Vad jag inte hade tänkt på var att det idag är fredag vilket är helg i Dubai. Metron var stängd och även alla affärer :(. Som tur är öppnar de kl 13 så det har inte stängt hela dan. Gick till ett fik som jag läst om och läste en bok på förmiddagen istället för att kolla in skidbacken.
På eftermiddagen tog jag äntligen metron (man välja 1:a lr 2: klass, haha) till Dubai mall istället som är världens största varuhus. Jag spenderade ca 4 timmar här inne och hann bara gå igenom 2 våningar och då gick jag inte runt hela vägen. Mitt inne i varuhuset har de ett gigantisk akvarium.



Vet inte om jag ska skratta av förtjusning eller gråta att de är instängda. Men det var väldigt vackert och jag stod där ett bra tag och rabblade upp alla rockor och hajar och fiskar jag såg. Ett annat ställe hittade jag två stora vattenfall.


Jag åt en sen lunch bredvid ishallen och fick mig många goda skratt när jag tittade på alla stackare som försökte lära sig att åka. Får nästan säga att det är tur att jag fortfarande har ont i magen och inte är särskilt sugen på varken mat eller sötsaker. För jag gick förbi hundratals matställen och konditori. Ni skulle se bakverken, rena konstverken och de såg så GOTT ut. Klockan sex gick jag ut ur varuhuset och ställde mig vid dammen som alla andra hundra miljoner andra människor också gjorde. När mörkret faller så sätter de igång ett fontänspel framför byggnaden Burj kahlifa som idag är världens högsta byggnad (över 800 m).


Hade planerat att åka upp i huset och kolla utsikten, men det är disigt och dessutom visade sig att man behöver boka för att komma upp. Så det blev inget besök i detta enorma bygge. Jag fick nöja mig med en dansande fontän istället som kastar upp vatten ca 150 m upp i luften. Det var faktiskt väldigt mäktigt att se, jag var imponerad.



Kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om Dubai. Allt handlar om skrytbyggen, allt ska var stort eller annorlunda. En häftig stad men inte direkt charmig. Skumt att se gubbarna gå i sina pyjamser med ett lakan på huvudet och en svart diadem för att hålla det på plats och kvinnor går med sina slöjor och vissa visssar bara sina ögon. Känns så gammalmodigt i denna hyper moderna stad. Samtidigt har kvinnorna gucciväskor och pradaglasögon och pratar i sina hypermoderna mobiler och männen leker med sina i-pads.

1 kommentar: