torsdag 15 september 2011

Historiska besök i "Ancient cities"

Tanken var att jag Adam och nhoj skulle åka iväg tidigt till norra delen av ön och kolla in dem gamla städerna. Men pga av en viss bakfylla fick vi vänta tills han iaf kunde stå på benen, haha. Vi hann iaf komma till Dumballa och se templet där som var de hade byggt in en bergsväg.


Det var sådär. Sen åkte vi till Anuradhapura där vi sov över och gick upp tidigt för att spendera nästan hela dagen att gå runt bland tempel och ruiner från den gamla städerna.

Vi hade en fantastisk guide som kunde mycket så vi var alla helnöjda med den här utflykten. Vi avslutade med att äta middag med vår guide. Har tyvärr blivit magsjuk och knappt ätit på två dagar men var hungrig och kunde inte låta bli att prova den lokala maten.

Det var gott men jag fick lida för det senare i vår minivan när vi körde till sigiriya, men först körde vi tillbaka till Dumballa så nhoj kunde ta bussen tillbaka till Kandy och titta vidare på Cricket matchen som fortfarande spelas.

Efter en jobbig natt med toabesök och många myggbett och plötsligt ett svullen ögonlock var jag inte särskilt laddad att bestiga ett berg. Men det är bara att bita ihop. Fick en bra guide idag med när vi besökte Lejonsberget där en kung bodde för en himla massa år sedan.


Uppe på berget hade han ett palats och nedanför hade han ett annat. Beroende på årstid bodde han antingen uppe på klippan eller på marknivå. Vi gick först runt bland ruinerna på marknivåer, sen började den hårda klättringen med över 1000 trappsteg. På vägen upp såg vi frescos dvs bergmålningar på nakna kvinnor, dåtidens porr?! Trådsmala kvinnor med gigantiska bröst, kvinnoidealen har alltså inte ändrat på hundra tusen tals år.


Halvvägs upp såg vi dem berömda lejonfötterna, huvudet finns tyvärr inte kvar idag. Sen var det ytterliggare klättring tills vi nådde platån uppe på berget. Det blåste något fruktansvärt men utsikten var bedårande.

Klättringen ner gick fort och vi hoppade in i vår minivann och åkte nu söderut till ”The hills” dvs ett bergigt område där de odlar te. Otroligt grönt och vackert men tyvärr ändrades vädret från blå himmel och brännande sol till kallt regnigt väder, jag som inte tog med mig varma kläder. Men jag förstår varför de kallar det här området för lilla England.

3 kommentarer:

  1. Hahah.... Intressant att Adam hade bakfylla men du hade magsjuka (????) hehehe... Det är inte så att mrs adams oxå var lite bakfull kanske ;) ????

    SvaraRadera
  2. :) kathy ...igen...o igen ...15 september 2011 kl. 21:34

    Fina bilder såklart ju som alltid :) :) :)

    SvaraRadera
  3. Isåfall hade jag världens längsta bakfylla eftersom jag var sjuk hela min vistelse på Sri Lanka. Drack inte en endaste öl på resten av resan pga min kassa mage :(

    SvaraRadera