torsdag 15 september 2011

Semester på Sri Lanka

Jag tror aldrig jag flugit så smidigt som nu. Flygen var i tid, det tog typ 10 minuter att checka in, inga köer nånstans. Jag fick till och med en snäll passkontrollman att fylla i ett formulär som jag tydligen hade glömt att fylla i.

Vi kom fram till Mount Lavinia som ligger utanför Colombo på eftermiddagen och var ganska trötta efter varit uppe mer än ett dygn. Vi bodde första natten hos Adams väns moster, vilken var en jättetrevlig kvinna och väldigt hjälpsam. Fixade en rundresa till oss under vår vistelse här. Så nu har vi en egen minivan med en privatchaufför som dock inte pratar så bra engelska men han kör bra och vi kommer fram. Så mina första intryck är att Sri Lanka är lite av ett India light. Inte lika hektiskt och inte lika mycket fattigdom. Första kvällen gick vi ner till stranden och gick till en rekommenderad restaurang som hade världens största menu, det fanns hundratalsrätter att välja på för inga pengar alls, så vi slog på stort och beställde in en himla massa rätter och provade så mkt vi orkade. Det var gudomligt gott.
Dag 2 åkte vi till Kandy för att möta upp en gammal arbetskamrat till Adam som råkar befinna sig här samtidigt som oss. På väg till Kandy skulle vi stanna på ett babyelefanthem men vår chaufför skippade det och vi kom till ett elefanthem där vi fick bada och rida en kort stund. Haha, skrattade när stackars oviga Adam knappt kunde bända ut benen och sitta ordentligt på den stora elefantryggen.



I Kandy checka vi in och begav oss direkt till puben där nhoj (Han heter John men kallas för nhoj vilket är john baklänges) och hans nya vänner (Evan, Ian och Michael) väntade på oss. Enda anledningen att detta killgäng var här är att titta på cricket. Dessa människor åker alltså jorden runt för att titta på detta evighetsspel. Men denna kväll handlade det mest om lokal röd rum som en av killarna Evan drack som vatten och tog för givet att vi andra gjorde desamma och han beställde in till oss samtidigt. Har nog aldrig sett så många grogglas på ett bord på så kort tid och jag är imponerad att jag inte blev mer onykter än jag blev och framförallt inte var bakfull så jag kunde gå upp tidigt dag efter och spendera hela den dan titta på just cricket. Mer om det i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar