söndag 3 juni 2012

2 juni – Ile Aux Aigrettes

Tog en morgonpromenad. 2Km utanför stan kan man ta båtar ut till ön Ile aux Aigrettes som är ett naturreservat. Gjorde det lite på vinst och förlust. Går bara ett visst antal båtar ut. Men jag hade tur, jag kunde åka ut direkt och fick en privat guide. Vad soom är mest känt på den här ön är dem ovanliga och nästan utdöda rosa duvorna. Men jag hann knappt sätta foten på ön så hade jag sett duvan och även öns största landsköldpadda, Big Daddy.
Min guide gick runt med mig ca en timme och visade alla träd och blommor för mig. De försöker att få ön till hur det var från början. Så de plockar bort växter som inte växte där från början och försöker plantera sånt som fanns. Tyvärr är det många av djuren som inte finns längre i dag som tex dodo och en stor ödla. Däremot fanns det många ödlor på den här ön.
Vart vi än gick krälade de runt bland bladen. I slutet av min tur mötte vi en annan grupp som varken sett en rosa duva eller Big daddy. Så vi hjälpte till att leta upp honom.
Jodå, vi hittade honom i ebonyskogen där han hade ett fullt sjå att ha sex med en stackars hona som var hälften så stor. Tyckte nästan synd om henne att ha en 200 kg klump på sin rygg och han stönade hel vilt. De verkade dock inte ha problem med att ha åskådare. Men vigick efter en stund och lät dem ha sin kärleksakt i fred

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar