lördag 9 juni 2012

9 juli – Försmak på Borneo dyk

Idag åkte jag ut till Gaya island precis utanför Kota Kinabalu. Blev lite ledsen när vi åkte dit ut. Vattnet såg ut som en soptunna. Det låg skräp precis överallt på ytan och guppade. Men det blev något bättre när vi kom ut till öarna. Jag hade en egen Divemaster, lyxigt :). Sikten var riktigt usel, så jag blev av med min guide flera gånger, men det oroade mig inte så mycket. Trots sikten så var jag ändå nöjd med första dyket. Fick se flera nya nakensnäckor , massviss med Neomosar , en läskig orm , stim av barracudor, skorpionfiskar och lejonfisk. Sen åkte vi till Gaya Island och vilade i en hängmatta och njöt av utsikten medan vi väntade på att dem två tjejerna som gjorde kurs skulle bli klara. Sen var det dags för dyk två som var ett djupdyk. Vi gick ner på 26 m och där hittade vi dem fulasöta grodfiskarna. Fler nakensnäckor och clownfiskar. Clownfiskar vaktar gärna sin anemon. Jag försökte ta ett kort och när jag drog ner handen så var det en clownfisk precis vid mina ögon. Han var väldigt irriterad på mig. Men jag fortsatte att försöka ta kort.....då bet han mig i fingret, hahaha. Har jag aldrig varit med om, hysterisk kul. Men jag förstod piken och simmade vidare. Vi såg ett stim av bläckfiskar. Det förvånar mig att det är så lite fisk här med tanke på hur mycket koraller här finns. Sen blev det lite lunch på en annan ö innan tredje och sista dyket. Vilket också var det sämsta. Inte mycket att se. Det bästa var en cuttlefish (bläckfisk) som ändrade färger, några blåsfiskar. Jag visste innan att detta är det sämsta stället att dyka på här. Men det var så billigt och jag ville bara i vattnet och få en lite försmak på vad komma skall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar