torsdag 21 juni 2012

Dykning pa Sipadan

Ja, nu var det ett tag sen jag skrev. Det som hant ar mest dykning. 2-3 dyk om dagen. Macro dykning utanfor Mabul, vilket betyder att man ser sma saker som massor med fargglada nakensnackor, ghost pipefish, sjohastar, blackfiskar , frogfish krokodilfiskar och annat smatt. Det ska ju vara ett av dem basta makrodykningarna men jag maste erkanna att jag blev lite besviken. Runt Mabul ar det valdigt smutsigt och vi hittade mycket skrap nar vi dok, sen hade dem gjort dessa artificiella dykplatser. Det vill saga, slangt en massa skrap pa botten som det sen vaxer koraller pa och det blir hem till muraner och andra fiskar. Visst, fick jag se mycket fisk.....men de har ett rev utanfor, racker inte det. De hade till och med satt ut en stor ful plattform utanfor on som de gjort en dykplats pa. Jag trodde aven att Mabul skulle vara en paradiso, vilket den sakert varit men nu ar det bara rasfardiga hus pa palar och skrap. Daremot blev inte Sipadan en besvikelse. Endast 120 personer far dyka har per dag sa man maste skaffa tillstand vilket inte ar sa latt. Jag hade for tva dagar men lyckades overtala personalen att ge mig ett till. Sa tre dagar i ett fantastisk dykparadis. Vagg och drift dk. Har aldrig sett sa manga grona skoldpaddor, dem fanns overallt. For att inte tala om vitfenade revhajar, svartfenade vithajar och grahaj. Blyga var de inte heller utan kom anda fram. Pa ett stalle mot en stark strom vilket blev favoritplatsen sag vi ett gigantisk stim av gigantiska barracudor och runt om dem cirkulerade hajar. Helt fantastiskt. Att befinna sig mitt inne i ett stim med miljontals fiskar ar helt obeskrivligt. Sen sag vi ocksa flera ganger et stim av bumbhead parrotfish. Tank er en vanlig fisk som ar storre andig sjalv och tank dig ett stim pa 30 tal sanna, sa haftig!!!!! Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om Sipadan och all min upplevelse dar och framforallt onskar jag att jag kunde visa er bilder som jag tagit, men nu blir det ett par fran en tysk jag larde kanna. Kan komma fler framat nar jag fatt dem. Som sakert ni flesta redan vet sa pa vag ut till Mabul sa hade vi daligt vader och det regnade dar vi satt. Sa nar de tog vara vaskor och satt i ett rum o foren sa trodde jag ju att det var ett torrt rum. Sa nar vi kom fram och min vaska badade i saltvatten blev jag allt annat an glad. Sa numera har jag ingen fungerade dator, kamera, mobil, i-pod osv. Var helt forstord den kvallen. Har vall kommit over det nu. Men under dyken sa tankte jag hela tiden att detta vore perfekta fotot. Jag saknar min dator som hallt mig sallskap pa kvallarna nar jag kunnat skriva, spara ner mina foton och anvant wifi. Sa det kanns trakigt just nu. Sa framover kommer jag inte skriva mycket pa bloggen, ledsen for det. Men det kanns inte kul att behova spendera tid pa internetcafe och stressigt att skriva och inga bilder att visa. Sa det blir nar det blir helt enkelt.... Imorrn drar jag till Sandakan dar jag dagen efter blir hamtad och aker ut till Kinabatangan floden och dar ska jag vandra i djungeln och aka bat pa floden och forsoka hitta orangutanger, nasapor och andra spannande djur. Sa vi hors nog nar jag ar tillbaka i KK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar