tisdag 5 juni 2012

4 juni – kakfabrik

Tog min dagliga promenad, ca 6-7 km. Fast idag vet jag inte om jag kan tillgodoräkna mig den här motionen. För promenaden gick till en kakfabrik. En väldigt liten fabrik som låg i en fin blomstrande trädgård. Det stora trädet är mandelträd Fick en guidad tur genom fabriken. Hon berättade stolt att den funnits i familjens ägor i fem olika generationer i över 140 år. Allt görs för hand. Dem plockar cassavan, maler det till mjöl och blandar sen med socker och olika smaktillsatser som tex kanel, anis och kokos. De använder alltså bara torra ingredienser. Sen bakar dem dem på en häll som de eldar under med sockerrör och bananblad. De hade dock en kaka som de använde smör i. Var som att komma tillbaka hundra år när man såg dem jobba. Efter turen fick jag så klart smaka på alla olika sorter dem hade. Eftersom de är väldigt torra så var det tydligen bäst att skölja ner dem med kaffe eller te, vilket jag höll med om. Det var lite som att äta smaksatta skopor. Goda, men torra. Ja, sen gick jag tillbaka över floden och tillbaka till staden jag bor i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar