fredag 8 juni 2012

8 juni – Sightseeing i Kota Kinabalu

Tror verkligen jag behövde sova. Gjorde det 12 timmar i sträck, så jag måste sovit riktigt gott. Bytte ut mitt single rum till en sovsal istället. Än så länge bara jag och en kvinna från Borneo som är jättetrevlig. Så idag traskade jag runt i stan. Gillar att man kan gå runt, så pass litet är det. Började med strand promenaden, förbi frukt och köttmarknad och vidare till Waterfront som är ett ställe nere vid vattnet full av restauranger. Efter den lilla promenad höll jag på att koka. Det är 32 grader i skuggan. Så jag fick besöka alla stora shopping malls som hela stan verkar vara fullt av. AC sprutar ut kalluft och det är skönt att komma in och svalka ner sig. Kanske inte så bra, lär väll bli förkyld igen. Dem har verkligen allt i dessa stora hus, våning efter våning med allt man kan tänka sig. Hade jag haft pengar så hade jag kommit tillbaka till hotellet med en massa fulla kassar. Det är väldigt billigt här. De har jättefina kläder för väldigt billig peng. Även en massa elektronik. Jag provade på fot reflexology. Satt i en skön stol i en timme och fick alltså en sorts fot massage. Så skönt imellanåt att jag höll på att somna men ibland hittade hon punkter som gjorde väldigt ont. Efteråt bjöd dem på te och vi satt och snackade en bra stund efteråt. Fick lite tips på saker jag kan göra. Likadant med hon jag delar rum. Delar med sig av saker hon tycker jag ska göra. Hon tyckte bland annat att jag skulle följa med henne ut kl 5 imorgon för att springa. Vilken tur att jag kan skylla på att jag ska iväg och dyka, hehe. Det är skönt att ha kommit hit. Alla pratar engelska, alla är extremt hjälpsamma. Maten är fantastisk god och väldigt billigt. Du kan få en rejäl måltid för 15 kr. Det kommer fram folk hela tiden och pratar med mig, båda lokala och turister. Jag behöver verkligen aldrig känna mig ensam här. Har förstått att många saker måste bokas i förväg annars är det svårt att få plats. Så nu har jag bokat två dagar på Mantanani island. Där jag ska dyka. Håll tummarna att jag får se en sjöko!! Sen har jag varit i kontakt med flera dykshopar för att dyka i världsberömda Sipadan. Ska vara en av världens bästa dyk. Kommer antagligen att bo på en ö som heter Mabul som är nära Sipadan. Även på Mabul är det fantastisk dykning. Så dit ska jag åka nästa vecka. Så först dykning, sen djungel och berg efter det hade jag tänkt. Ja mycket dykning blir det. Även imorgon ska jag ut till öarna precis här utanför KK. Tre dyk och jag kommer vara helt själv med en divemaster så jag får välja vilka dyksajter jag vill till :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar