tisdag 22 januari 2013

masai mara


Tidigt på morgonen hoppade vi in i safari bilar och åkte ca fyra timmar till Masai Mara, varav sista två timmarna var på en extremt skumpig väg. Men vi kom fram och fick lite lunh och vila innan vi åter hoppade in i bilarna för att åka in i parken och förhoppningsvis se lite djur. Vi hann knappt in i parken förrän det började regna, lite synd. I början såg vi zebror, gnu, topi, gaseller och vårtsvin. Men det dröjde inte allt för länge innan vi fick se två leoparder i ösregnet, något senare en stor lejonfamilj. Sen hade min bil turen att komma i tid för att se en leopard. Jag satt i bilen med en chaffis som verkade vara lite boss och tydligen hade ansvar att ta hand om alla bilar som körde fast och gick sönder, vilket hände stup i kvarten. Fick tom bogsera utan en rishög till verkstaden. Nästa dag hade vi en heldag i parken. Vi började ganska tidigt, som vanligt såg vi gaseller, topi, zebror och gnuer. Men efter en liten tur hittade vi en grupp tonårs lejon. Kändes nästan som kattsafari för vi hade fortfarande inte få se elefanter och giraffer, nä mesta tiden även idag handlade om att ta hand om söndriga bilar vilket blev ett irritationsmoment så klart. Här är verkligen vackert. Eftersom det regnat mycket var det väldigt grönt. Ett böljande landskap som aldrig tar slut. På väg till lunchstoppet fick vi se en elefantfamilj som hade en pytteliten bebiselefant, jättesöt. De kom väldigt nära och visade upp sig. Fick se dem bada i lera. Inte långt efter fick vi även se giraffer. Vi stannde vid en flod för lunchstopp som är hem både för flodhästar och krokodiler. När vi satt och åt torr kyckling med god coleslaw kom blåpungsapor och de var snabba att norpa åt sig mat dem rackarna.
Direkt efter lunch såg vi en lejonhona, väldigt nära vårt lunchstopp. Körde tillbaka mot vår camping och jag tror de flesta slumra. Finns inte så mycket djur att se mitt på dagen så vi missade inte mycket. Precis innan vi åkte ur parken fick vi se två geparder.
Efter middagen var det den traditionella massajdansuppvisningen, då gick jag och la mig eftersom jag skulle upp fyra nästa morgon för nya äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar