tisdag 22 januari 2013

På väg mot rwanda

Sex på morgonen började Trisse och Bill rulla med personal och två resenärer som gjort långa afrika med mig tidigare och nu även ska göra gorillaresan. Vårt mål var att komma till Jinja i Uganda, vilket vi lyckades även om det var mörkt när vi kom fram. Kände inte riktigt igen mig fast så var det nio år sedan jag var här sist. På vägen lyckades vi även åka på fortkörning. Edvin och Andreas blev arresterade, vi trodde först de skämtade men det var på fullaste allvar. De fick ett datum som de ska in på rättegång. Det brukar gå att muta sig ur kniviga situationer men inte denna gång. Så när de kommer tillbaka till Kenya ska de på rättegång, haha. Nästa dag var vårt mål lake bunyoni som är ganska när gränsen till rwanda. Vi åkte först och tittade på nilens källla och i kampala åt vi frukost. När vi skulle köra vidare fick andreas soppatorsk, hehe. Men vi kom till slut till sjön och här kände jag igen mig. Uganda är så himla fint. Bergigt och mycket odlad mark. Barnen springer efter bussarna och vinkar febrilt.
Sista resdagen till Kigali som är rwandas huvudstad. Kom fram tidig efter middag och körde direkt till ett fint hotel för lunchbuffe. Visade sig vara mittemot svenska ambassaden. Vi han inte mer än parkera bussarna innan vi mötte vår första svensk. Han jobba på rikskrim och är med i rättegångarna här nere. Även under middagen kom det fram svenskar. En jobbade med trädprojekt. Skogen skövlas så folket kan odla mat istället. Här är mycket folk. Tänk er 11 miljoner människor på en yta stor som småland. Vi hittade campingen, som snarare var en parkeringsplats utanför ett hotell. Lite svårt att bli förståd på engelska här, även om det är det officiella språket sen två år tillbaka. Detta bestämdes över en natt och blev lite chockartat för lärarna som tidigare lärde ut franska som var tidigare modersmål. Efter en hel del grusvägskörning var bussarna dammiga, så det var bara att börja städa tills det blev mörkt.