tisdag 1 januari 2013

Vic falls


Fjärde gången jag kommer till Victoriafallen och jag har ju gjort det mesta här redan så jag såg framemot att få slappa några dagar och lära känna dem nio nya medresenärer som kom. Det enda som jag bokade var den ökända sunset cruisen även kallad booze cruise och lejonpromenad. Booze cruisen var precis som vanligt, börjar lugnt och sansat men i sluttampen kommer alla igång och när vi åker till baren shoestring är festen igång på riktigt. Även denna gång hamnade jag och många med mig i poolen. Tror vi alla hade roligt. Lejonpromenaden är nått jag velat göra de två sista gångerna men aldrig kommit med, men nu äntligen. Vi är en grupp på ca tio personer som promenerar med två lejon. En hane och hona på 17 månader. Vi såg hur de busade och sen fick vi en och en promenera själva med en av lejonen. Sen blev lejonen trötta och la sig ner, då fick jag dra upp hans bakdel och klia han på magen. Nästan lite overkligt att gå och klappa ett stort lejon, hanen hade tom börjat få man.
Sen fick vi komma nära två stycken tiomånaders lejonungar. Jättesöta men lite oberäkneliga. Dessa lejon vi gick med kommer vid 18månaders ålder släppas ut i ett stort in hägn där de sen får leva lite mer normalt liv och jaga själva och förhoppningsvis hitta en partner och få ungar. Dessa ungar i sin tur kommer sedan släppas ut i det vilda, vilket är hela deras projekt går ut på, att öka lejonbeståndet som minskat radikalt dem sista åren. Lite turistigt men mysigt. Annars var det mycket bokläsning och jag hann med en trevlig tre rätters på den gamla och fina Vic falls hotell där vi hade utsikt över bron till zambia och Zambezi floden även vattnet som kommer upp från vattenfallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar